Kia Soul laat geen steken vallen

Om een auto hip en trendy te maken, is meer nodig dan een leuke buitenkleur. De ontwerpers van Kia kregen behoorlijk wat vrijheden bij de totstandkoming van de nieuwe Soul. Zeker in de duurste uitvoering loopt deze compacte vijfdeurs over van de grappige gadgets, maar of dat voldoende is om een auto karakter te geven?

13 March 2009 08:38Gewijzigd op 14 November 2020 07:29
Een behoorlijke dosis originaliteit kan de nieuwe Kia Soul niet ontzegd worden. Foto’s Tony Vos
Een behoorlijke dosis originaliteit kan de nieuwe Kia Soul niet ontzegd worden. Foto’s Tony Vos

De basisvorm van de nieuwste Kia is in feite zeer eenvoudig. De koets oogt behoorlijk hoekig, maar juist de details zorgen voor een model dat opvalt. Dat begint al bij de brede randen van de spatborden die de Soul de uitstraling van een SUV geven. De neus is eveneens strak van vorm en relatief hoog, zodat dit effect nog eens extra wordt versterkt. De koplampen zijn bijzonder van samenstelling en het subtiele chromen randje in de grille werkt ook al imagoversterkend. Verder bezit de Soul nog een zwart stootblok in het midden van de bumper en keurig geïntegreerde mistlampen. Dat is dan alleen nog maar de voorkant van deze slechts 4,10 meter lange stoere auto.De X-ecutive staat qua uitrusting op de hoogste sport met onder meer 18 inch wielen. Een maat die op een dergelijke auto extreem groot is. Talrijke details etaleren zorg voor het design, bijvoorbeeld de buitenspiegels of de richtingaanwijzers op de spatborden. De achterkant is uitermate strak, met een groot stootblok op de bumper en een achterklep die naar buiten is uitgebouwd voor een maximaal volume.

Als Kia naast de vormgeving één ding op orde heeft, is het wel de interieurruimte voor zowel passagiers als bagage. De auto is relatief hoog, zodat bestuurder en gasten behoorlijk rechtop kunnen zitten. Voorin is genoeg ruimte. Een groot deel van de automobilisten kan een goede zithouding vinden vanwege de verstelbaarheid van stoel en stuurkolom. De stoelen bieden een behoorlijke zijdelingse steun. De ruimte achterin is wellicht de grootste verrassing, want ook achter een wat langere voorpassagier kan een volwassen iemand uitstekend zitten. De hoofdruimte vormt niet snel een probleem. Als de vakantiebagage niet volumineuzer is dan 340 liter, dan kan deze achter de bank en onder de hoedenplank mee.

Vuurrood kastje
De vormgeving in het interieur is dik in orde. Het instrumentarium is verdeeld over drie afzonderlijke klokken en op het driespaaks stuurwiel kan de radio worden bediend, met bijbehorende cd-speler (met mp3) en aansluitmogelijkheden voor een externe geluidsdrager.

De middenconsole ligt als het ware boven op het dashboard en vormt daardoor een speels detail. Verwarming, ventilatie en handmatige airco worden met grote en duidelijke draaiknoppen bediend. Gelukkig loopt de Soul niet over van de knopjes, waardoor alle functies bijna blindelings kunnen worden gevonden.

Er is gezorgd voor een veelheid aan opbergvakken, dus ook op het praktische vlak laat de auto geen steken vallen. Als bij de X-ecutive het dashboardkastje wordt geopend, blijkt deze van binnen vuurrood te zijn. Een grapje van de ontwerpers. De auto bevat nog meer van deze onverwachte gadgets. De luidsprekers in de voorportieren hebben namelijk een ingebouwde rode verlichting. Deze kan permanent branden en de sterkte ervan kan worden ingesteld. Deze verlichting kan ook reageren op de geluidssterkte van de muziek.

Een ander idee dat de ontwikkelingsafdeling uitwerkte, is de bijzondere bekledingsstof waarin de naam van de auto is geweven. Verder is een deel van de stof in een speciaal garen uitgevoerd. Er wordt gesproken van ”glow”-bekleding, die in het donker oplicht. Voor wie dit soort grappige maar verder nutteloze zaken niet wenst is het goed om te weten dat niet alle varianten hiermee worden uitgerust. De snufjes zorgen er in ieder geval wel voor dat de Kia Soul een auto van deze tijd is.

Tevredenheid
Motorisch schaalt Kia zijn nieuwste telg meteen hoog in. Want waar veel auto’s in deze klasse beginnen met een 1,3 of 1,4 liter motor, ligt er in het vooronder van de Soul meteen een 1,6 liter krachtbron met variabele kleptiming. Deze levert een flink vermogen van 126 pk en komt tot een eveneens bruikbaar koppel van 156 Nm. Het gewicht blijft met 1145 kilo redelijk binnen de perken, waardoor de Kia vlot presteert. Vooral de acceleratie van 0 tot 100 in 11 seconden mag er zijn, terwijl de top van 177 km/u in het overgrote deel van de wereld illegaal is. De motor is beslist niet rumoerig en de vijf handmatige versnellingen zijn goed over het potentieel verdeeld. Bovendien blijft het gemiddelde praktijkverbruik keurig binnen de perken met 1 op 12,5.

De standaard 18 inch wielen hebben beslist invloed op het comfortgevoel van de Soul X-ecutive. Of dit negatief of positief wordt ervaren, hangt sterk af van de bestuurder zelf. In ieder geval is de Kia Soul hiermee niet bepaald slap geveerd. Alle overige uitrustingsvarianten staan op 16 inch wielen. Deze wat hogere banden zullen met name op oneffenheden wat toegeeflijker zijn.

Het totaalpakket dat de Kia Soul biedt, stemt tot enorme tevredenheid. De auto valt op een leuke manier op, maar is niet hinderlijk aanwezig. Al vanaf het conceptstadium maakt Kia duidelijk dat de koper van een Soul veel mogelijkheden krijgt de eigen auto aan te kleden. Dat kan bijvoorbeeld met bepaalde prints op de carrosserie, andere wielen, extra randjes en ook met extra voorzieningen in het interieur. Een aardige optie is bijvoorbeeld de achteruitrijcamera waarvan het schermpje volledig onzichtbaar in de achteruitkijkspiegel is opgenomen.

Ruim, modern, goed rijdend en uitstekend uitgerust, dat betekent in de meeste gevallen ook een forse prijs. Bij de Soul valt dit gelukkig mee. De instap-X-versie kost 15.995 euro en met airco komt deze variant op 16.795 euro. De zeer complete en frivole X-ecutive moet 19.695 euro opleveren. Alle benzinevarianten hebben een gunstig B-label. Daarnaast is er ook een 1,6 liter diesel, eventueel ook met automaat.

Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive

Waardering

  • origineel qua vormgeving en details, opmerkelijk veel binnenruimte, rijdt volwassen
  • 18 inch wielen maken auto stug, dode hoeken achterin

Techniek

Cilinderinhoud: 1591 cc; maximumvermogen: 93 kW/126 pk bij 6300 tpm; maximumkoppel 156 Nm bij 4200 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,0 seconden; topsnelheid: 177 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4105 mm; breedte: 1785 mm; hoogte: 1610 mm; wielbasis: 2550 mm; gewicht: 1145 kilogram; inhoud bagageruimte: 340-818 liter; brandstoftank: 48 liter; Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive: 19.695 euro.

Alternatieven

Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura: 18.995 euro

Binnenkort komt Citroën met een erg slimme auto, de C3 Picasso. Deze heeft bodemafmetingen die behoorlijk vergelijkbaar zijn met de Soul, maar de auto is hoger en biedt daardoor nog meer binnenruimte. Een kenmerk van de Fransoos is tevens het enorme ruitoppervlak en dat versterkt het ruimtegevoel.

Nissan Note 1.6 Acenta: 19.375 euro

Vers gefacelift is en blijft de Nissan Note een slimme auto die van buiten al groter oogt dan hij in werkelijkheid is. De achterbank kent een grote functionaliteit, waardoor de ruimte achterin en de mogelijkheden nog royaler zijn dan bij de Soul. De 1.6 liter motor is wat minder vermogend, maar het onderstel van de Note verdient een hoog cijfer.

Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Aspiration: 19.990 euro.

De Urban Cruiser van Toyota is splinternieuw. De wagen oogt als een piepkleine SUV en biedt dus ook een zitpositie die hoger is dan bij een normale, compacte auto. De afmetingen zijn uiterst bescheiden. De Toyota is slechts 3,93 meter lang. Benzinerijders hebben alleen een 1.3 liter motor, maar die is krachtig genoeg. Jammer alleen van de prijsstelling, al belooft Toyota nog een goedkopere instapversie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer