Dreigende ontslagen bij NedCar
Bij autofabriek NedCar in Born moeten mogelijk 200 mensen weg. De directie van NedCar en de vakbonden praatten donderdag over de beëindiging van 200 jaarcontracten.
Dat liet een woordvoerster van de autofabriek weten.Het gaat hierbij om oud-medewerkers die NedCar zelf vorig jaar terughaalde in verband met de start van de productie van de Mitsubishi Outlander, aldus bestuurder Henk van Rees van FNV-Bondgenoten. Van Rees vreest dat de jaarcontracten nu niet verlengd worden.
De FNV-bestuurder noemt de prognose voor de afzet van de door NedCar gemaakte auto’s slecht. Hij typeert de verkoop van de Mitsubishi Colts en Outlanders als „dramatisch.”
Van Rees noemt het „diep triest” dat mensen die eerder al waren weggesaneerd en een jaar geleden werden teruggehaald, nu weer op straat komen te staan.
„Hun is eerder in het vooruitgezicht gesteld dat de productie van de Mitsubishi Outlander zeker tot 2012 werk zou bieden. Hij stelt dat het voor deze werknemers moeilijk zal zijn een andere baan te vinden vanwege de verder verslechterde arbeidsmarkt in Zuid-Limburg.
De FNV-bestuurder vreest ook massaontslagen bij het beeïndigen van de werktijdverkortingsregeling (wtv) bij NedCar in juli. Deze regeling kan voor zowel de autofabriek als enkele toeleveranciers tot uiterlijk juli verlengd worden.
Daarna is er mogelijk nog steeds geen werk voor de ruim 1600 NedCarwerknemers die overblijven als de jaarcontracten zijn geschrapt. „Als in dat bestand geschrapt wordt, duiken we onder de absolute ondergrens van een levensvatbare autofabriek”, aldus Van Rees.
Hij noemt het perspectief van NedCar om dan te overleven „kritiek.”
Om dit doemscenario te voorkomen, ook voor andere bedrijven in Nederland, moet het Rijk de wtv-regeling verruimen, vindt FNV-Bondgenoten. „We hebben meer lucht nodig”, zegt Van Rees. „We hebben een langere wtv of desnoods deeltijd-WW nodig, bijvoorbeeld in blokken van zes maanden, gespreid over 2009 en 2010.”
FNV-Bondgenoten wil daarnaast dat Den Haag meehelpt om de productie van een door Mitsubishi in Japan ontworpen elektrische auto naar de Ned-Carfabriek in het Limburgse Born te halen. „Dan is NedCar ook na 2012 gered”, aldus Van Rees.