Tong en schol slimmer gevangen
Nederlandse vissers op tong en schol werken anno 2009 slimmer en duurzamer dan vijf jaar geleden. De boomkorvissers zagen hun brandstofverbruik in die periode met wel 40 procent dalen.
Werd er in 2004 nog gemiddeld 4,53 liter gasolie per kilo gevangen vis verbruikt, vorig jaar was dit 2,79 liter, becijferde de kenniskring Slim Ondernemen, waarbij de platvissers zijn aangesloten en ook kenniscentra als Imares en LEI Wageningen in meedoen.De denktank zoekt manieren om efficiënter en duurzamer te vissen. Zo zijn vistuigen en netten aangepast en lichter gemaakt, waardoor de weerstand verminderde en eveneens de bodemberoering afnam.
Ook is er bijvoorbeeld langzamer gevaren, zoekend naar de beste verhouding tussen vangst (inkomsten) en brandstofverbruik (uitgaven).
Het platform overweegt bovendien serieus werk te maken van MSC-certificering. Het duurzame label MSC, Marine Stewardship Councill, bestaat tien jaar en garandeert dat vis zo is gevangen dat er rekening is gehouden met de visbestanden en het milieu.
De boomkorvisserij staat ter discussie, omdat de netten de zeebodem in beweging brengen. Visserijbioloog Kees Taal stelde onlangs echter dat het nog maar de vraag is of deze netten wel echt zo veel schade veroorzaken, aangezien de meeste boomkorvissers op zandgronden werken.
Van minister Verburg (LNV) moet in 2013 bijna de helft van de boomkorvissers zijn overgestapt op andere vangstmethoden, zoals de pulskor, waarbij de vis wordt gevangen met elektrische pulsjes.
Minister Verburg lanceerde de Kenniskringen voor de visserij in februari vorig jaar.
Ondernemers in de visserij kunnen hierin met steun van de overheid samenwerken en hun kennis uitwisselen. De kenniskring Slim ondernemen bestaat vooral uit Urker visserijondernemers die de boomkorvisserij beoefenen.
De groep vissers constateerde volgens visserijbioloog Taal zelf dat zij om echt slim te kunnen ondernemen te weinig financieel-economische kennis in huis hebben van zowel het eigen bedrijf als van de sector als geheel.