Kamer houdt moeite met prijsverhoging NS
Het CDA vindt dat minister De Boer (Verkeer) „zijn poot stijf moet houden” in de gesprekken met de NS over de prijsverhoging van de treinkaartjes.
Het voorstel dat de spoorwegen vrijdag deden, waarbij het ministerie meebetaalt aan uitstel van de tariefverhoging, vindt de grootste Tweede-Kamerfractie „geen compromis.” „De NS heeft geen eisen te stellen en moet gewoon van de verhoging per 1 juli afzien”, aldus kamerlid Eurlings.
Andere fracties zijn iets milder. VVD, PvdA, GroenLinks en SP zijn bereid in te stemmen met het voorstel van de NS om de prijsstijging van 4,15 procent van 1 juli door te schuiven naar 14 december. In ruil daarvoor zou de NS de verhoging van de zogenoemde infraheffing -die de NS betaalt voor het gebruik van het spoor- van 14 miljoen euro ook pas op die datum aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat hoeven te betalen.
Alle fracties eisen wel dat de NS de prijsverhoging dan voortaan altijd medio december doorvoert en geen „trucs” meer probeert uit te halen, waardoor de tarieven in feite twee keer per jaar omhoog gaan. De NS verhoogt de prijzen per 31 december gemiddeld met 4,9 procent. Daarnaast wilde het bedrijf de kaartjes per 1 juli met nog eens 4,15 procent duurder maken. Onder druk van de Tweede Kamer eiste De Boer dat de NS hier van af zou zien, anders zou hij naar de rechter stappen.
Voor het eerst erkent het ministerie dat het achterstallig onderhoud aan rails, wissels en bovenleiding groter is dan gedacht en wellicht extra investeringen vergt. Onderzoeken van Twijnstra Gudde en Railinfrabeheer wezen eerder al op een miljardenachterstand.
Minister De Boer (Verkeer) heeft vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven dat „het probleem ten aanzien van het onderhoud van het spoor toch groter zou kunnen zijn dan wij dachten.” Dit blijkt volgens hem uit een analyse van Railinfrabeheer en een andere vervolgstudie die hij heeft laten uitvoeren. Hij wil de documenten echter nog niet vrijgeven, omdat hij op een ”second opinion” wacht.
De Boer waarschuwt de Kamer dat investeringen in de aanleg van nieuw spoor de dupe kunnen worden als er extra geld nodig is voor onderhoud. Het Rijk is verantwoordelijk voor de staat van het spoor en heeft daardoor ook invloed op de vertragingen van de treinen.