Europarlement voor kilometerheffing trucks
Het Europarlement heeft woensdag ingestemd met invoering van kilometerheffing voor vrachtwagens in de EU. De heffing is lager voor milieuvriendelijke trucks, maar hoger voor vervuilende vrachtwagens.
De variatie in tarieven moet transportbedrijven stimuleren om met zuinigere en stillere trucks te gaan rijden. De heffing komt in de plaats van het vaste bedrag voor het zogeheten Eurovignet, dat truckers nu moeten betalen.Het parlement stemde woensdag zeer verdeeld over een toeslag voor het rijden in files. Een nipte meerderheid stemt voor het principe, maar tegen de rekenmethodes daarvoor. Het is daarom onzeker of de geplande toeslag er echt komt.
Wortmann (CDA) en Hennis–Plasschaert (VVD) verwachten te weinig steun voor de omstreden toeslag, die kan oplopen tot 65 cent per kilometer. Daarentegen voorzien PvdA en GroenLinks juist dat de omstreden filetoeslag in stand blijft.
GroenLinks haalde fel uit naar het CDA, dat de filetoeslag bestrijdt. Lagendijk: „Het CDA komt niet verder dan meer asfalt. Dat werkt niet, dat hebben we in de afgelopen jaren wel kunnen zien. Wij willen een fileheffing. Daardoor ontmoedig je transporteurs om tijdens de spits op drukke trajecten te rijden".
De transportsector betreurt de onduidelijkheid over de toeslag. De brancheorganisaties roepen ministers van Verkeer op duidelijkheid te scheppen. Minister Eurlings (Verkeer) en collega’s van andere EU–landen bespreken het voorstel later dit jaar. Zij moeten ook instemmen, voordat het voorstel in werking kan treden.
De PvdA benadrukt dat EU–landen niet verplicht zijn de ’trucktol’ in te voeren. „Alleen als een land besluit tot een tolsysteem voor vrachtwagens, moeten ze zich aan deze wet houden. Zo voorkomen we een wildgroei aan tolsystemen. Truckers hoeven maar één kastje te plaatsen in plaats van 27 verschillende", aldus PvdA’ster Jacobs.