Rhenen: Een nieuwe tunnel of een extra Rijnbrug
Wat burgemeester Van Oostrum van de gemeente Rhenen betreft, komt er ten oosten van Rhenen een extra verkeersbrug over de Rijn.
De brug zou moeten dienen om de WERV-regio (Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal) beter bereikbaar te maken. Dat bleek gisteravond tijdens een door VNO-NCW georganiseerde debatavond over de opstoppingen rondom de Rijnbrug bij Rhenen.Van Oostrum toonde begrip voor de klachten van de inwoners over de verkeersdrukte rond spitstijd. „Onze verantwoordelijke wethouder is bezig met een plan om de verkeersproblemen te lijf te gaan. Dit is des te meer nodig omdat de toekomstige uitbreidingen van bedrijventerreinen bij Ede, Veenendaal en Tiel nog extra druk op de Rijnbrug zullen zetten.”
Het sluiten van de brug voor transportverkeer is een van de mogelijke oplossingen.
M. van Haaren, gedeputeerde mobiliteit van provincie Gelderland, vindt de Rijnbrugkwestie niet eenvoudig. „Het doortrekken van de A30 wordt vaak als oplossing genoemd, maar wat betekent dit voor Rhenen en omgeving? Dan loopt de A30 dwars door natuurgebied Het Binnenveld. De natuurvriendelijke afspraken daarover kunnen worden aangepast, maar dit heeft grote gevolgen voor het woongenot in Rhenen.”
Burgemeester Van Oostrum noemde een tunnel tussen de A30 en de Rijn als een reële oplossing. „Elders in Nederland is het ook gelukt om natuurschoon en infrastructuur goed te combineren, denk aan de Betuwelijn.”
In een extra spoorbrug ziet Van Haaren geen oplossing: „Er moeten dan nog altijd extra rijstroken voor het autoverkeer bij komen.”
Ook het idee van een extra verkeersbrug ten oosten van Rhenen omhelst de gedeputeerde niet volledig. „Er moet een brug bij, maar waar? De zoektocht naar een geschikte plaats zal nog een hele worsteling worden.”