Stichting Computer Consument staakt activiteiten
De Stichting Computer Consument (SCC) stopt op 1 januari 2003 door gebrek aan belangstelling van deelnemende winkels. SCC komt in het geweer als consumenten ontevreden zijn over de service of geleverde diensten van een winkel. Mensen die tot 1 januari een computer kopen bij een aangesloten winkel, mogen wel nog minstens een jaar gebruikmaken van de diensten van SCC.
De stichting is een initiatief van de Consumentenbond en de vereniging van computergebruikers HCC, die in 1999 in het leven werd geroepen. Winkels konden zich erbij aansluiten en gebruikmaken van haar faciliteiten, zoals de mogelijkheid geschillen voor te leggen aan de Geschillencommissie Computers.
De Consumentenbond is erg teleurgesteld over het opheffen van de stichting. „Zelfregulering werkt blijkbaar niet in de ICT-branche. Dat is mijn trieste constatering”, zegt een woordvoerder van de bond. Het voordeel van de SCC was volgens hem dat consumenten met geschillen over kleine bedragen naar de commissie konden stappen. „Nu moeten deze mensen naar de rechter. Die drempel zal waarschijnlijk te hoog liggen waardoor geschillen niet opgelost worden.”
In het 3-jarig bestaan van SCC heeft de Geschillencommissie een handvol uitspraken gedaan. „Meestal wordt al in een eerder traject een oplossing voor problemen gevonden”, aldus SCC-secretaris G. Bel.