Binnenland

Studie geëist naar file door flitser

Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA en VVD wil een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van snelheidscontroles met flitsers op filevorming.

Redactie politiek
10 March 2009 07:13Gewijzigd op 14 November 2020 07:28
Bij 20 procent van de snelheidscontroles ontstaan files. Foto ANP
Bij 20 procent van de snelheidscontroles ontstaan files. Foto ANP

Aanleiding is een maandag uitgezonden onderzoek van RTL Nieuws in samenwerking met de Verkeers Informatie Dienst (VID).Daaruit blijkt dat in bijna 20 procent van de plaatsen waar op snelheid wordt gecontroleerd files ontstaan. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) bestrijdt dat en zegt op basis van eigen onderzoek dat bij 3 procent van de radarcontroles vorig jaar een file is ontstaan.

De Kamer wil weten wie gelijk heeft. CDA’er De Rouwe zou vandaag minister Eurlings van Verkeer naar het vragenuurtje in de Tweede Kamer roepen om hem te laten reageren op het onderzoek van RTL Nieuws. Ook dringt De Rouwe aan op een onafhankelijk onderzoek.

VVD’er Aptroot wil dat ook. Duidelijk moet worden of flitsers inderdaad files tot gevolg hebben. Daarnaast wil de VVD ook onderzocht zien of flitspalen aanrijdingen veroorzaken, en daarmee nog extra files en economische schade en milieuschade aanrichten.

De PvdA wil ook weten of er geen files of ongelukken ontstaan als mensen weten waar de controles zijn. In dat geval kunnen automobilisten erop inspelen door tijdig af te remmen.

Gezien de betrokkenheid van de KLPD en Rijkswaterstaat achten de partijen het nodig dat het onderzoek door onafhankelijke personen of een onafhankelijke instantie wordt gedaan en niet door deze overheidsorganisaties of het ministerie van Verkeer en Waterstaat zelf.

Het KLPD maakte maandag bekend dat vorig jaar vijf op de honderd weggebruikers te snel reden op de grote wegen. Het korps controleerde 20 miljoen weggebruikers. Dat resulteerde in 1 miljoen boetes.

Het KLPD maakte 1,5 miljoen foto’s van overtreders en stuurde er 1 miljoen door naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Een aantal foto’s kon niet worden gebruikt, omdat het kenteken niet goed te lezen was of omdat twee weggebruikers naast elkaar te snel reden.

Twintig mensen houden zich met de controles bezig. Zij voerden de controles voornamelijk uit met digitale apparatuur.
In totaal rukte het KLPD vorig jaar 3300 keer uit met een mobiele flitser. Het korps blijkt vaak dezelfde plekken voor zijn mobiele controles uit te kiezen.

Het KLPD heeft er geen moeite mee dat radiostations de controleplaatsen doorgeven, soms zelfs al twee minuten nadat de agenten er zijn gaan staan. Een voorbeeld daarvan is Radio538, dat vorig jaar 93,7 procent van de controles doorgaf.

„We kondigen zelf ook snelheidscontroles aan”, aldus de KLPD-woordvoerder. „Mensen denken dat we een bepaald aantal boetes moeten uitschrijven, maar we worden afgerekend op het aantal controles. Het doel is dat weggebruikers zich aan de maximumsnelheid houden.”

Het KLPD is blij dat de overgrote meerderheid van de weggebruikers niet te snel rijdt. Dat geeft minder ongevallen, minder uitstoot van vervuilende gassen, minder geluidsoverlast en minder brandstofverbruik. Bovendien vindt 85 procent van de Nederlanders controles zinvol.

RTL Nieuws heeft uitgezocht dat de flitscontroles van het KLPD op de A2 het meeste resultaat hadden. Daar werden vorig jaar 240.000 hardrijders betrapt. De A1 kwam met bijna 200.000 flitsboetes op de tweede plaats. Derde was de A12 met ruim 120.000 bekeuringen voor snelheidsovertredingen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer