Economie

TPG laat de golfballen links liggen

De kogel is door de kerk. TPG staakt de sponsoring van het golftoernooi TNT Dutch Open en sluist het geld door naar het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties. Topman Peter Bakker bindt de strijd aan met honger. „Elke vijf seconden sterft er iemand op aarde door honger.” Maar Bakker zou Bakker niet zijn als hij ook tegelijk niet naar zijn eigen concern zou kijken. De golfballen blijven roerloos liggen.

20 December 2002 09:18Gewijzigd op 14 November 2020 00:01
DEN HAAG - Directeur James Morris van het Wereldvoedselprogramma en voorzitter van de Raad van Bestuur van TPG Peter Bakker bij de ondertekening donderdag van een vijfjarig samenwerkingsprogramma. - Foto Capital Photos
DEN HAAG - Directeur James Morris van het Wereldvoedselprogramma en voorzitter van de Raad van Bestuur van TPG Peter Bakker bij de ondertekening donderdag van een vijfjarig samenwerkingsprogramma. - Foto Capital Photos

TPG is het eerste commerciële bedrijf ter wereld dat het Wereldvoedselprogramma (WFP) financieel steunt. De wereldwijd opererende post- en pakketvervoerder heeft tientallen hulpverleningsorganisaties tegen het licht gehouden. De keus is uiteindelijk gevallen op het WFP, de grootste organisatie in haar soort, zo maakte TPG donderdag bekend. Eind oktober bracht Bakker zijn eerste plannen al naar buiten.

Het Nederlandse postbedrijf stelt -voorlopig- minimaal vijf jaar lang 5 miljoen euro in geld en goederen beschikbaar, waarvan 1 miljoen euro in contanten. De rest verstrekt het concern, met een omzet van 11,2 miljard euro, in de vorm van menselijke arbeid, middelen, systemen en expertise.

TPG stuurt bijvoorbeeld jaarlijks -op vrijwillige basis- vijftig logistieke experts naar ontwikkelingslanden. Of het zet bijvoorbeeld de eigen vloot in. Met veertig vliegtuigen in de lucht is er af en toe best eentje beschikbaar om een vrachtje hulpgoederen mee te nemen.

Volgens topman Bakker is hongerbestrijding vooral een logistiek probleem. „Wereldwijd wordt voldoende voedsel geproduceerd voor de hele wereldbevolking. Het probleem is dat de voorraden niet terechtkomen op de plaatsen waar het nodig is.”

TPG is specialist in het oplossen van logistieke vraagstukken. Bakker wil daarom zijn „verantwoordelijkheid” nemen. Een jaar geleden in het vliegtuig naar Singapore brak bij hem tijdens het lezen van een artikel in BusinessWeek over de kloof tussen rijk en arm het licht door.

TPG heeft in samenwerking met WFP vijf deelgebieden geformuleerd: noodhulp, logistiek, financiële transparantie en verantwoordelijkheid, fondsenwerving en een voedsel-op-schoolcampagne. Bakker houdt zich persoonlijk met het laatste onderwerp bezig. Onlangs reisde hij met zestien veelbelovende managers naar een vluchtelingenkamp in Tanzania.

De sponsoring kost TPG niet alleen geld. Bakker geeft ronduit toe zelf ook profijt te hebben van de samenwerking met het WFP. Het project biedt het bedrijf de mogelijkheid zich wereldwijd op de kaart te zetten. Bovendien kijken aandeelhouders, klanten, investeerders, analisten, medewerkers en overheid steeds scherper naar zowel de sociale als de economische zijde van de medaille.

De TPG-topman verwacht dat de „trots” en de „reputatie” van het concern worden versterkt. Nog nooit heeft Bakker zo veel e-mails van zijn personeel gekregen. „Op een kaart bij het kerstpakket van onze mensen hebben we op de achterkant het project uitgelegd. Veel medewerkers zeggen: Stuur mijn kerstpakket volgend jaar ook maar naar de derde wereld.” TPG vraagt werknemers een gift te geven aan het WFP. Het postconcern heeft toegezegd deze bijdrage te verdubbelen.

WPF-directeur James Morris noemt de samenwerking met TPG van enorm belang. Het is volgens hem de eerste keer dat zijn organisatie een bedrijf als sponsor heeft. Hij wil uiteindelijk 10 tot 20 procent van zijn budget van ondernemingen ontvangen. Vorig jaar bracht het WFP voedsel naar 77 miljoen mensen in 82 landen.

TPG’s ommezwaai van commerciële naar charitatieve sponsoring past in een maatschappelijke trend. In de Verenigde Staten is sponsoring van goede doelen door bedrijven al langer heel gewoon. Amerikaanse bedrijven onderkennen het belang van een goed maatschappelijk klimaat. Bovendien is het geven aan goede doelen prima voor het imago van een bedrijf. In het jaar 2000 gaven Amerikaanse bedrijven samen voor zo’n 11 miljard dollar aan charitatieve doelen.

Het structureel investeren van Nederlandse ondernemingen in maatschappelijke doelen staat nog in de kinderschoenen. Grote bedrijven zoals Shell, Rabobank, Fortis, Heineken, Start en Joop van den Ende hebben elk al langer hun eigen foundations, die goed werk doen. Maar waar collega-concerns vele miljoenen blijven steken in topsport, richt TPG zich voortaan vrijwel volledig op de naaste in nood. Stervende kindertjes hebben het geld nu eenmaal harder nodig dan strevende sporters.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer