Benelux stabiele factor USG People
USG People heeft met zijn sterke aanwezigheid in de Benelux een stabiele bodem onder de voeten. De afhankelijkheid van de thuismarkt is in de huidige economische situatie, nu groeimarkten als Spanje grote klappen krijgen, volgens topman Ron Icke een voordeel.
„De Benelux is een winstgevende markt en er zit meer stabiliteit in dan in andere markten", aldus Icke woensdag. USG People maakte bekend het voorbije jaar door eenmalige posten te hebben afgesloten met een kwartaalverlies. De uitzendorganisatie zag vooral in de laatste maanden van het jaar de vraag in de industrie sterk dalen. Banken, verzekeraars en productiebedrijven kondigden ontslagen aan, waardoor al met al de vraag naar uitzendkrachten terugliep.In landen buiten Nederland en België nam de vraag sterk af. Zoals in Spanje en Frankrijk, waar de vraag voor een belangrijk deel afhankelijk is van de productie in de industrie. Van de Spaanse vestigingen heeft USG er 42 gesloten en ook in Duitsland en Italië worden de marktomstandigheden slechter. „Onze groeimarkten blijven op lange termijn groeien", zei Icke. „Maar op korte termijn krijgen ze de grootste klappen".
De omzet daalde in alle landen. In het vierde kwartaal liep vooral de omzet in het algemene segment snel terug, waar het grootste deel vandaan komt. Bij het wat kleinere segment specialistische activiteiten kwam het leeuwendeel van de omzet, meer dan 90 procent, uit Nederland en België.
„De situatie heeft zich in januari wat gestabiliseerd, maar de situatie was toch nog slechter dan het jaar ervoor",aldus financieel topman Rob Zandbergen over de resultaten. „Tijden zijn veranderd. De eerste week van januari was heel slecht, heel veel bedrijven hadden hun productie nog op nul".
Het bedrijf is in Spanje en Frankrijk, en inmiddels ook in een aantal andere landen, begonnen met reorganiseren om zich te wapenen tegen de moeilijke economische omstandigheden. In het resultaat over 2008 is daarvoor een voorziening opgenomen van 25 miljoen euro, waarvan het bedrijf 20 miljoen euro aan kostenbesparingen al eerder bekendmaakte. Ook in Nederland worden de kosten teruggebracht, hoewel de vraag in Nederland en België meer geleidelijk daalde.
De ingrepen moeten leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 30 miljoen euro. Aangezien de negatieve omzetontwikkeling zich naar de verwachting van het bedrijf ook begin dit jaar doorzet, verwacht USG People in 2009 nog dieper in de kosten te moeten snijden.