Economie

Autoverkopen bijna een derde lager

De autoverkopen in Nederland zijn vorige maand met bijna een derde gedaald ten opzichte van februari vorig jaar. Dat hebben de verenigingen Bovag en RAI woensdag bekendgemaakt. De daling volgt op een afname van 15 procent in januari.

ANP
4 March 2009 15:32Gewijzigd op 14 November 2020 07:26
ANDELST - Autobedrijf J en F auto's in Andelst gebruikt maandag de term crisisprijzen om te adverteren. Foto ANP
ANDELST - Autobedrijf J en F auto's in Andelst gebruikt maandag de term crisisprijzen om te adverteren. Foto ANP

In februari werden er 34.511 auto’s verkocht, 31,4 procent minder dan een jaar eerder. Daarmee komt de daling in de eerste twee maanden volgens Bovag en RAI cumulatief op 22,3 procent. Dit jaar werden er tot nu toe bijna 26.000 auto’s minder verkocht dan in de eerste twee maanden van 2008.Na de cijfers over januari stelde de RAI al dat het moeilijk zou worden de voor dit jaar gestelde prognose van 475.000 verkochte auto’s te halen.

Desondanks blijven de verenigingen hoopvol. „We verwachten dat van de komende AutoRAI een positieve impuls zal uitgaan”, aldus directeur Peter Janssen van de RAI. Hij verwacht ook een positief effect van een sloopregeling waaraan Bovag en RAI werken. „Die is primair als milieumaatregel bedoeld, maar er gaat ook een flinke economische stimulans vanuit”.

Het best verkochte merk in februari was Volkswagen dat met de Golf als populairste model ook bovenaan stond. Ook de nummers twee en drie kwamen in beide categorieën uit dezelfde stal. Dat waren respectievelijk Toyota met de Aygo en Ford met de Focus.

Peugeot en Opel maakten de top vijf bij de merken compleet. Bij de modellen bekleedden de Toyota Prius en de Peugeot 107 de plaatsen vier en vijf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer