Opinie

Realistisch rekenen geeft betere resultaten

Het realistisch rekenen in het basisonderwijs levert goede resultaten op, stelt Bert Drost in reactie op drs. M. E. van Iwaarden (RD van zaterdag).

3 March 2009 10:39Gewijzigd op 14 November 2020 07:25
„Laten docenten zich verdiepen in oplossingsmethoden die kinderen leren op de basisschool.” Foto ANP
„Laten docenten zich verdiepen in oplossingsmethoden die kinderen leren op de basisschool.” Foto ANP

Ik kan mij helemaal vinden in het artikel van W. van de Geer (RD van woensdag). Zelf heb ik leren rekenen met de methode Functioneel Rekenen. Daar leerden we staartdelingen, op de ‘oude’ manier vermenigvuldigen en ook rekenen met breuken. Liever gezegd: ik leerde foefjes. Met het gevaar het geleerde foefje toe te passen bij de verkeerde som.Zo leerde ik –om het voorbeeld van Van Iwaarden te gebruiken– dat delen door een breuk hetzelfde is als vermenigvuldigen met zijn omgekeerde. Waarom dat mocht, werd mij niet bijgebracht. Deze wijsheid heb ik ook jarenlang als leerkracht doorgegeven. Met het gevolg dat ik leerlingen had die dit trucje ook toepasten bij het vermenigvuldigen met een breuk. Nu leren leerlingen op een inzichtelijke manier zulke sommen op te lossen.

In mijn loopbaan heb ik samen met de leerlingen moeten ploeteren bij procenten, breuken en verhoudingen. In het realistisch rekenen worden deze sommen op een dusdanige manier aangeleerd dat het grootste gedeelte van de leerlingen ze begrijpt. Op deze manier zien leerlingen in dat drie vierde hetzelfde is als drie gedeeld door vier, 75 procent en 0,75.

Het is een verademing om als leerkracht zo leerlingen te leren de juiste strategie toe te passen bij het oplossen van rekenopdrachten. Dat daarbij de ene leerling een andere denkwijze volgt dan de andere is zo verkeerd nog niet.

Van de zotte

Dan de resultaten. Ik werk sinds 1970 in het basisonderwijs. Vele jaren heb ik groep 8 onder mijn hoede gehad. Ik durf de stelling aan dat het niveau van het rekenonderwijs op de school waar ik nu werk sterk verbeterd is. Dat is aan te tonen met de resultaten van niet-methodegebonden toetsen. Ik mag aannemen dat dit ook geldt voor andere basisscholen. Van de Geer toont in zijn artikel aan dat het niveau van het rekenonderwijs in Nederland hoog is.

De oplossing van het probleem van Van Iwaarden moet gezocht worden bij de docenten wiskunde in het voortgezet onderwijs. Het is toch werkelijk van de zotte dat een docent wiskunde stelt dat hij geen verstand heeft van het moderne realistisch rekenen. Het wordt hoog tijd dat hij samen met zijn collega’s zich verdiept in moderne oplossingsmethoden die kinderen leren op de basisschool.

Waarschijnlijk hebben de meeste docenten wiskunde rekenles gehad op de ‘oude’ manier. Als je leerlingen in het huidige voortgezet onderwijs met deze manier confronteert, ontstaan de problemen. Niet de basisschool moet zich aanpassen aan het voortgezet onderwijs, maar het voortgezet onderwijs moet zich richten naar de kerndoelen van het basisonderwijs. Als dat gebeurt, zullen docenten wiskunde zien dat hun leerlingen op de basisschool goed rekenonderwijs hebben gehad.

De auteur is directeur van de Oranje Nassauschool te Veen.

Zie: www.refdag.nl/opinie voor eerdere artikelen over dit onderwerp.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer