Rekenen (II)
”Schoenmaker blijf bij je leest”, bedoelt W. van de Geer (RD 25-2) te zeggen in zijn reactie op ds. W. Visscher (RD 13-2). Inderdaad is het jammer dat ds. Visscher, als ouder, de discussie wat vertroebelt door de abacus ten tonele te brengen. De abacus was namelijk in het ‘oude’ rekenen een goed hulpmiddel bij het cijferend optellen en aftrekken. Ook jammer is dat Van de Geer voorbijgaat aan hetgeen ds. Visscher, mogelijk ook als predikant, bedoelde met ”leren en oefenen moeten in onderwijs kernwoorden zijn”. Zwakke en middelmatige rekenaars moeten het juist daarvan hebben. Ze gaan de mist in met ”doe het op jouw manier”. Als het inzichtelijk rekenen niet lukt, kan de truc of een voorgeschreven manier van de leerkracht voor deze leerlingen een uitkomst zijn. Mogen ze ook eens een succeservaring hebben? In veel nieuwe methodes worden leren, oefenen en veel herhalen gemist. Vooral ook bij taal. De toetsen vermenigvuldigen zich daarentegen als konijnen. Wat dat betreft heeft ds. Visscher veel werkers in het veld aan zijn kant, met name mensen, die ‘gehinderd’ worden door enige ervaring. En als we het eigene of individuele van een kind te veel benadrukken, vergeten we dat het ook een sociaal wezen is, dat het beste leert in groepsverband, dus klassikaal. Er moet iets gedaan worden met het signaal van ds. Visscher en anderen. Het ”inscherpen” blijft een opdracht, ook als nog niet alles begrepen wordt. Overigens is het ook jammer dat door de ‘luxe paarden’ al jaren geen deskundigheid meer wordt verondersteld bij de ‘werkpaarden’.
M. Vos
Bergstraat 23
4261 BW Wijk en AalburgDarwinjaar (XI)
Met verbazing heb ik het artikel van ds. Piet de Jong (RD 28-2) gelezen. Hij doet op een emotionele en buitengewoon felle wijze een aanval op prof. dr. M. J. Paul, omdat die Genesis 1-3 letterlijk uitlegt. Volgens ds. De Jong kunnen we vandaag de dag niet meer geloven in „een zes-keer-24-uur-activiteit van de Schepper, de rib van Adam en het incesthuwelijk van Kaïn.” Dat de niet-christelijke wereld weinig opheeft met God en met Zijn Woord, daar kan ik inkomen. Maar dat christenen die vasthouden aan het gezag van de Bijbel en om die reden geloven in een schepping in zes dagen, zo worden aangevallen door andere christenen, dat geeft te denken. Het argument dat we door hieraan vast te houden „verzet, ongeloof en heel veel spot” oproepen bij de buitenstaanders, is niet relevant. Het Evangelie is nooit populair geweest en als we navolgers van Christus willen zijn, zal dat lijden en spot met zich meebrengen. Immers we zijn niet meer dan onze Meester. Wat ds. De Jong in zijn artikel niet noemt, is dat God Zelf zegt in Zijn Woord dat Hij de Schepper is van hemel en aarde. Hij heeft ervoor gekozen om dat in zes dagen te doen. Om die reden zijn naar mijn mening schepping en evolutie niet met elkaar verenigbaar. Dat roept vragen op, waarop ik geen antwoord heb. Maar als ik moet kiezen is de keuze niet moeilijk.
Prof. dr. P. A. Siebesma
Molenparkweg 26
6741 ZR Lunteren
Psalmen
Meer zingen in de kerk gaat ten koste van de prediking, aldus ds. J. J. van Eckeveld (RD 26-2). Niemand zal ontkennen dat er tijdens het zingen niet gepreekt kan worden. En zo lijkt het een heel voor de hand liggende toelichting. Maar toch is het wel een ontdekkende uitspraak. Want door weinig te zingen blijven bepaalde psalmen onderbelicht. Horen deze dan niet of minder bij de manier waarop God Zich openbaart? Daarnaast is het een misverstand dat de lengte van de preek de betekenis en de waarde ervan benadrukt. Laat staan dat een lange preek beter zou zijn dan een korte(re). Dikke boeken zijn niet per se beter dan dunne exemplaren. De optimale omvang hangt maar af van wat en wie je ermee wilt bereiken. Zo is ook een lange preek niet per se beter dan een korte. Integendeel. En net zo min als een mooie vormgeving afbreuk doet aan de inhoud van een boek, doet een zorgvuldig vormgegeven eredienst afbreuk aan het belang van de preek. Het gebruik van een veelheid aan woorden is volgens de Schrift en in het dagelijks leven helemaal geen aanbeveling. Het in acht nemen van enige bescheidenheid bij het preken staat dus zeker niet haaks op de ware verkondiging van het Evangelie. Het is er juist een vrucht van. Dan blijft er tijd genoeg over om ook de gemeente de woorden van God in de mond te leggen en hoeft de kerkdienst ook helemaal niet lang te duren.
Dik Berkhout
Westeinde 1a
2391 JA Hazerswoude-Dorp