Buitenland

„Zacht toiletpapier erger dan een Hummer”

In de VS is commotie ontstaan rond het gebruik van zijdezacht toiletpapier. Dat wordt amper enkele seconden gebruikt, maar de schade voor milieu en klimaat is veel groter dan die van een benzineverslindende Hummer, zeggen milieuorganisaties.

IPS
2 March 2009 11:41Gewijzigd op 14 November 2020 07:24
BRUSSEL – In de VS is commotie ontstaan rond het gebruik van zijdezacht toiletpapier. Dat wordt amper enkele seconden gebruikt, maar de schade voor milieu en klimaat is veel groter dan die van een benzineverslindende Hummer, zeggen milieuorganisaties. Fot
BRUSSEL – In de VS is commotie ontstaan rond het gebruik van zijdezacht toiletpapier. Dat wordt amper enkele seconden gebruikt, maar de schade voor milieu en klimaat is veel groter dan die van een benzineverslindende Hummer, zeggen milieuorganisaties. Fot

Het zachte toiletpapier, dat uit meerdere laagjes bestaat, is een aanslag op het milieu door de grote hoeveelheden chemicaliën die bij het productieproces gebruikt worden. Het grootste probleem is echter de enorme vraag naar vers gekapt hout, die een enorme vernieling van bosgebieden met zich meebrengt en de klimaatverandering in de hand werkt.„Dit is een product dat we amper drie seconden lang gebruiken, maar waarvan de ecologische gevolgen dramatisch zijn”, zegt wetenschapper Allen Hershkowitz van de Natural Resources Defence Council. „De volgende generaties zullen ons toilet-papier als een van de grootste excessen van deze tijd zien. Toiletpapier maken van vers gekapt hout is een stuk erger dan met een Hummer rijden voor wat de gevolgen voor het klimaat aangaat.”

Volgens Hershkowitz is meer dan 98 procent van het toiletpapier in de VS afkomstig van verse houtvezels. In Europa is de toestand beter, maar ook hier is nog maar 40 procent van het papier afkomstig van gerecycleerde producten.

De milieuorganisatie Greenpeace is een campagne gestart om het bewustzijn rond toiletpapier in de VS aan te wakkeren. „In de VS bestaat nog altijd de mythe dat gerecycleerd toilet-papier van een lage kwaliteit is, dat het aanvoelt als karton en onmogelijk te gebruiken is”, zegt Lindsey Allen van Greenpeace in de Britse krant The Guardian.

De markt van het toiletpapier is erg competitief en de fabrikanten doen er alles aan om hun producten als de zachtste en meest luxueuze aan te prijzen. Papier-gigant Kimberly-Clark spendeerde in het derde kwartaal van 2008 alleen al 25 miljoen dollar om Amerikanen ertoe over te halen een zacht papiertje te gebruiken. In 2008 steeg het gebruik van luxemerken met 40 procent in de VS.

In Europa voerde het Wereld Natuur Fonds enkele jaren geleden een soortgelijke campagne.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer