Promovenda: Vrije scholen presteren slecht
Leerlingen in het voortgezet vrijeschool-onderwijs leren minder dan leeftijdsgenoten op reguliere scholen.
Dat blijkt uit onderzoek van drs. H. Steenbergen, die daarop volgende week in Groningen promoveert.Met name bij rekenen en wiskunde blijven de prestaties achter, doordat deze leerlingen op de basisschool al een achterstand hebben opgelopen, zegt Steenbergen in het deze week verschijnende nummer van het onderwijsblad Didaktief.
Ook bij het vak Nederlands zijn de scores veel lager. Anderzijds gaan leerlingen op vrije scholen in de loop van de tijd harder werken en zijn ze meer gemotiveerd om te leren.
De onderwijsinspectie signaleerde al eerder grote problemen bij de vrije scholen. Een relatief hoog percentage kreeg het etiket (zeer) zwak. De vrije scholen werken aan verbetering van de onderwijskwaliteit, maar vrezen nu voor de eigenheid en vrijheid van inrichting. Ten onrechte, volgens de inspectie: verbetering van de onderwijskwaliteit is mogelijk binnen het vrijeschool-concept.