Kleine iQ stuurt volwassen
Er zijn plekken op deze wereld waar een automobilist in het voordeel is naarmate zijn auto minder wegoppervlak inneemt. Even ergens tussendoor schieten, net in dat té kleine parkeervakje passen. Een klein voertuig zorgt in druk verkeer voor meer vrijheid. Daar speelt Toyota op in met de nieuwe iQ, een heuse 3+1.
Praten over de iQ kan niet zonder de Smart te noemen. Van deze piepkleine tweezitter bestaat al een tweede generatie. De Smart bezit alle voordelen van een echte stadsauto, maar rijdt eigenlijk het best op de buitenweg. Ook is de flexibiliteit van het interieur beperkt. Er bestaat dus voldoende ruimte voor andere fabrikanten om dit te verbeteren.Het is niet vreemd dat Toyota zo lang wachtte met een Smarttegenhanger. Het kleine autootje had aanvankelijk weinig succes. Enige tijd werd zelfs serieus overwogen de productie stop te zetten. Een baanbrekend idee heeft vaak wat meer tijd nodig en tegen het licht van steeds duurder wordende brandstof en de export naar Amerika lijkt de Smart beslist levensvatbaar. Toyota springt hier met de nieuwe Toyota iQ handig op in. De ontwerpers kregen de tijd het concept aan te scherpen en de typische bezwaren van hun Duitse tegenhanger te verhelpen. Sommigen doen graag geloven dat met de Toyota iQ de auto als fenomeen opnieuw is uitgevonden. Zover gaat dit ontwerp echter niet.
Ruime toegang
De vormgeving van de iQ is trendy te noemen, maar het voert te ver om te spreken van ”een schoonheid”.
De nieuwste Toyota blijft keurig onder de 3 meter lengte en heeft met 1,68 meter een behoorlijke breedte. Dat is ook goed te zien. Recht van voren geeft het model de indruk van een forse auto, totdat de zijkant in beeld komt en direct zichtbaar wordt dat het vehikel erg snel ophoudt. Om binnen deze bescheiden afmetingen een maximaal volume te bewerkstelligen, moeten de wielen exact op de hoeken van de carrosserie worden geplaatst. En daarom is het knap dat de Toyota een wielbasis heeft van 2 meter.
Door de iQ enorme portieren te geven, ontstaat een ruime toegang tot het interieur. Daarin zijn twee volwassen stoelen te vinden. Mede dankzij de behoorlijke hoogte van de carrosserie biedt het model voorin de ruimte van een normale personenauto.
De meest bijzondere toevoeging betreft in dit geval een achterbank. Deze is weliswaar bescheiden gedimensioneerd, maar in voorkomende gevallen kunnen er wel extra passagiers mee. Het dashboard is ter hoogte van de passagier uitgehold en daardoor kan de bijrijdersstoel ver naar voren worden geschoven. In dat geval past er een volwassene van bescheiden postuur op de achterbank. Achter de bestuurder is de beschikbare ruimte aanzienlijk minder, maar voor een klein kind volstaat ze. En zo komt Toyota opgeteld op een 3+1.
De meeste gebruikers zullen veelal de rugleuning van de achterbank in twee delen neergeklapt laten, zodat er sprake is van een redelijk bagagevolume. Als de bank in gebruik is, kan erachter hooguit nog een enveloppe worden gestoken. Logisch! Het bankje geldt niet als oplossing voor lange afstanden, maar het vergroot wel de inzetbaarheid van deze stadsmini.
Mp3-aansluiting
Het modern ingerichte interieur sluit goed aan bij de trendy buitenkant. Het dashboard is relatief eenvoudig van opzet, maar de materialen stralen wel kwaliteit uit. Snelheidsmeter en toerenteller zijn in elkaar geschoven en helemaal links zit een digitaal display voor boordcomputer, brandstofmeter en radiofuncties. De middenconsole bezit drie draaiknoppen voor de verwarming, ventilatie en standaard airco, waarvan de functies weer op een display helemaal bovenaan worden weergegeven. De radiobediening bevindt zich op de linkerspaak van het stuur. Een radio/cd-speler met mp3-aansluiting en zes luidsprekers wordt standaard gemonteerd.
De instapversie is niet bepaald kaal en heeft onder meer elektrisch bediende portierruiten, lederen stuurwiel en pookknop, stuurverstelling en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Het bekende arsenaal airbags wordt aangevuld met een achterruitairbag, die nodig is om eventuele achterpassagiers bij een aanrijding van achteren te beschermen. Ook 15 inch lichtmetalen wielen en een schakelindicator die meehelpt het brandstofverbruik te temperen, behoren tot de standaarduitrusting.
Bpm-vrijstelling
Onder het ultrakorte neusje bevindt zich een bekende motor. Deze 1 liter driecilinder is bekend uit de Aygo. Hij levert een vermogen van 68 pk en een koppel van 91 Nm. Geen voorwaarden voor flitsende prestaties, maar wel voldoende om de 820 kilo wegende muis in 14,7 seconden naar de 100 km/u te laten accelereren (top 150 km/u).
Belangrijk is dat de iQ rijdend een bijzonder volwassen gevoel geeft. Natuurlijk merkt de automobilist op verkeersdrempels dat er sprake is van een bescheiden wielbasis, maar wat betreft stabiliteit en handelbaarheid hebben de ingenieurs van Toyota knap werk geleverd. Vooral op de snelweg ontstaat het besef dat wie doorgaans alleen of met twee personen in de auto zit, eigenlijk niets meer nodig heeft.
Vlot sturend door het verkeer blijkt minimaal 1 op 17 goed haalbaar, maar dat is nog altijd minder gunstig dan wat door Toyota in de folder wordt beloofd - volgens EU-normen gemeten 1 op 23,3. Prettige bijkomstigheid van het lage brandstofverbruik is dat dit gelijkstaat aan een gunstige CO2-uitstoot, waardoor de iQ vol in de prijzen valt. Dit betekent dat er geen bpm wordt geheven, de auto slechts een kwart van het normale tarief voor de wegenbelasting kost en bij zakelijk gebruik in het 14 procents bijtellingstarief valt. Ook de automaatversie geniet dezelfde voordelen, zodat de meerprijs beperkt blijft tot 1300 euro.
Toyota levert de iQ in de Comfortversie vanaf 12.990 euro. Daarboven komt de Aspiration voor 14.300 euro met onder meer climate control, smart entry met startknop, regen- en lichtsensor, spiegelverwarming, mistlampen voor, koplampen met een donker masker en chromen sierlijsten rond de achterlichten. Tevens is er een 1,4 liter dieselmotor, maar die heeft een B-label en valt in het 20 procents tarief. Prijzen vanaf 19.290 euro.
Toyota iQ 1.0 VVT-I Comfort
Waardering
- uitermate handelbaar, rijke uitrusting, zuinig in verbruik, functioneel interieur
- vormgeving voor discussie vatbaar, korte wielbasis merkbaar op drempels
Techniek
Cilinderinhoud: 998 cc; maximumvermogen: 50 kW/68 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 91 Nm bij 4800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 14,7 seconden; topsnelheid: 150 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 2985 mm; breedte: 1680 mm; hoogte: 1500 mm; wielbasis: 2000 mm; gewicht: 820 kilogram; inhoud bagageruimte: 292 liter; brandstoftank: 32 liter; Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort: 12.990 euro.
Alternatieven
Renault Twingo 1.2 16V Dynamique: 11.095 euro
De Twingo is aanzienlijk groter en biedt een volwaardige achterbank met ruimte voor twee volwassenen. Het rijgedrag is zelfs van een klasse hoger, maar de Twingo is in vergelijking met de iQ goedkoper. Helaas valt deze Fransoos niet in de maximale kortingen wat betreft bpm en wegenbelasting.
Smart Fortwo mhd Passion (71 pl): 12.976 euro
Hét voorbeeld voor de iQ. De huidige Smart is wat groter dan zijn voorganger, maar biedt minder gebruiksmogelijkheden dan de Toyota. Voor de instapprijs van de iQ biedt Smart de meest complete uitvoering met de krachtigste benzinemotor, die met start/stopfunctie net zo profiteert van subsidies als de Toyota.
Toyota Aygo 1.0 VVT-i Dynamic Blue: 11.350 euro
Toyota heeft meer kleine auto’s, alleen kost de grotere Aygo minder dan de iQ. De koper levert dan wel in op het gebied van aankleding en uitrusting, maar krijgt er meer ruimte voor terug. De Aygo heeft dezelfde driecilinder motor en krijgt ook een A-label, is bpm-vrij, valt in de 14 procents bijtelling en kost slechts een kwart van de normale wegenbelasting.