Mercedes zet meer blauw op straat
Als er BlueEfficiency op een Mercedes staat, is er sprake van een auto die ontwikkeld is volgens het milieuprincipe van het merk. Alle mogelijke technieken worden aangewend om de motor zo efficiënt mogelijk te laten draaien en het brandstofverbruik te temperen. Een goed voorbeeld is de nieuwe C250 CDI die de aanduiding Efficiency trots op de voorspatborden draagt.
De nieuwe viercilinder diesel heeft een inhoud van 2,1 liter. Daarmee kan de motor in veel modellen worden toegepast, van de C-klasse, de nieuwe E-klasse inclusief de coupé tot de GLK. Voorlopig staan er drie vermogensvarianten gepland, waarbij de versie in de C250 CDI de meest krachtige is.Mede dankzij een tweetraps turbo kan een fors vermogen worden bereikt van 204 pk bij 4200 tpm. Maar belangrijker voor de prestaties en meer kenmerkend voor de souplesse is het koppel dat met 500 Nm bij 1600 tpm een waarde bereikt die in de grote S-klasse niet zou misstaan. Hieruit mag al de conclusie worden getrokken dat wat betreft rijkarakter vrijwel het niveau van een zescilinder wordt bereikt. Het enige verschil is het geluid, maar maakt een vier- of zescilinder nog wat uit als het geluidsniveau zo perfect is gereduceerd als bij deze C-klasse?
Onderbreking comfort
De werking van de tweetraps turbo is goed te merken. Rustig gas gevend wordt de auto als een vlot vervoermiddel ervaren. Wie het onderste uit de kan wil halen, hoeft alleen maar het pedaal verder in te trappen, wat resulteert in een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts zeven tellen en een top van 250 km/u. Op dit moment wordt de nieuwe motor alleen geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Die schakelt enigszins hakerig. De BlueEfficiency zou gewoon een automaat moeten hebben, want dat sluit zoveel beter aan bij de grote souplesse van de motor. Eigenlijk is handmatig schakelen bij deze auto alleen maar een onaangename onderbreking van het comfort! Het is niet moeilijk te voorspellen dat een automaat ook wel gaat komen.
Belangrijk naast de prestaties is het brandstofverbruik dat volgens de officiële cijfers beperkt blijft tot 1 op 19,2. Dit valt aan de pomp altijd tegen, maar de C250 CDI scoort ook in de praktijk uitermate gunstig met 1 op 16. De auto heeft overigens een gunstig B-label met bijbehorende bpm-subsidie. Let wel, dit B-label gaat alleen op voor exemplaren met 16 inch wielen. Dezelfde auto met wielen van één of twee inchmaten groter komt meteen op een C-label uit.
Sportiviteit
Het is niet alleen de motor die voor het uitstekende totaalplaatje zorgt. Het concept van de huidige C-klasse is al van hoog niveau en de nieuwe motor sluit hier naadloos op aan. De auto heeft zowel door zijn uitstraling, maar ook dankzij het uitstekende onderstel aan sportiviteit gewonnen. Geen wonder dat de prestaties van de nieuwe diesel zo mooi met de C-klasse in balans zijn.
Mercedes maakt auto’s die duidelijk zijn afgestemd op heel veel kilometers. En die moeten op een moderne manier uiterst comfortabel worden afgelegd. Bijna alle basisvoorwaarden zijn daar bij dit model voor aanwezig. Bijna, want de stoelen zullen niet iedereen aanspreken. Ondanks een uitstekende verstelbaarheid zijn de zetels wat aan de smalle kant en ook de lengte van de zitting is niet optimaal. Het bezwaar daarvan is pas te merken op ritten die langer dan een uur of twee duren. En kopers van deze auto zullen zo’n exercitie regelmatig op het programma hebben staan.
De C-klasse kreeg bescheiden buitenafmetingen, waardoor de ruimte op de achterbank netjes, maar niet overvloedig is. Het bagagevolume van 475 liter geldt daarentegen als meer dan voldoende. De uitrusting is zeer compleet, vooral ook omdat de auto tot de komende zomer uitsluitend verkrijgbaar is met het normaal gesproken optionele Prime Editionpakket. De C250 CDI kost vanaf juli 45.984 euro, maar daar moet nu voor de Prime Edition 5843 euro bij opgeteld worden.