Omwonenden: Nieuw vliegveld nodig
Het vliegtuigongeluk met de Boeing 737-800 van Turkish Airways onderstreept nog eens dat het doorgroeien van Schiphol op de huidige locatie na 2020 niet verantwoord is.
Dat stelt de Vereniging Gezamenlijke Platforms (VGP), een koepel van bewoners-organisaties rond de luchthaven. Verdere expansie van Schiphol is niet verantwoord, vindt de VGP. De gezondheids- en veiligheidsrisico’s worden dan te groot.De belangenclub pleit voor de aanleg van een nieuw vliegveld in dunbevolkt gebied. Dat kan bijvoorbeeld de Noordzee zijn of het Markermeer.
Van het kabinet mag Schiphol groeien tot 510.000 vluchten in 2020. De VGP is bang dat de politiek de beslissing over wat er daarna moet gebeuren voor zich uit schuift nu het aantal vluchten door de recessie terugloopt. Omdat de bouw van een nieuw vliegveld vele jaren duurt, is het echter absoluut nodig om tijdig te beslissen, aldus de VGP.
Morgen houdt het beleidsteam voor de nasleep van de vliegtuigcrash een bijeenkomst voor de omwonenden van het ongeluk. Dat zei burgemeester Weterings van Haarlemmermeer gisteren.
Op de bijeenkomst kunnen alle omwonenden terecht met hun vragen. Weterings en zijn collega Bruijn van de gemeente Haarlemmerliede zullen bij de bijeenkomst aanwezig zijn.
In een later stadium komt er ook een bijeenkomst voor slachtoffers en hun familieleden en verwanten.
De Polderbaan blijft voorlopig gesloten voor vliegverkeer. Dit is besloten in overleg met Schiphol, zei burgemeester Weterings donderdag.
De gesloten baan levert geen problemen op voor het overige vliegverkeer, zei Weterings. „Na overleg met Schiphol blijkt dat de luchthaven voorlopig genoeg heeft aan de vier overige start- en landingsbanen”, aldus Weterings. De burgemeester voegde er eveneens aan toe dat de baan in ieder geval niet opengaat voordat met omwonenden is overlegd.
Weterings gaf geen antwoord op de vraag of de Polderbaan weer open kan terwijl het vliegtuigwrak nog in de buurt ligt.