Turkish Airlines was in ontwikkeling
Jarenlang had THY Turkish Airlines geen beste reputatie. Voor de vliegramp op Tenerife in 1977 was zij zelfs de maatschappij die de meeste doden ooit bij een vliegramp op haar conto had staan.
Juist de laatste jaren deed Turkish Airlines echter haar best haar imago op te vijzelen. De maatschappij trad vorig jaar zelfs toe tot de prestigieuze Star Alliance, een wereldwijd samenwerkingsverband van gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen. Ook werd een vlootvernieuwingsprogramma gestart. De gemiddelde leeftijd van de vloot daalde daardoor in de afgelopen jaren tot 6,1 jaar.Het aantal door Turkish Airlines vervoerde passagiers groeide de afgelopen jaren van 17 miljoen in 2006 naar 19,7 miljoen in 2007 en 22,5 miljoen vorig jaar. De groei werd ingezet na de privatisering van de luchtvaartmaatschappij. Die verliep sinds 1990 stapsgewijs.
Toch is het opvallend dat maar liefst tien toestellen van de maatschappij in de afgelopen 25 jaar verloren gingen. Ter vergelijking: het veel grotere KLM verloor in dezelfde periode drie vliegtuigen. Desondanks staat de Turkse maatschappij niet op een zwarte lijst van slechte luchtvaartmaatschappijen.
Wel heeft de maatschappij een minder goede veiligheidsbeoordeling dan diverse westerse passagiersvervoerders. De website airdisaster.com geeft, gebaseerd op het aantal ongelukken en de aantallen slachtoffers in de laatste decennia, luchtvaartmaatschappijen een ranking. Hoe hoger, hoe onveiliger. KLM heeft een 1,25, British Airways een 0,32, Turkish Airways een 7,3.
Het grootste ongeval had plaats in 1974, toen 346 mensen om het leven kwamen bij de crash van een DC-10. Oorzaak waren problemen met een vrachtdeur.
Meest recente ongeluk met een Turkish Airlines-toestel was in 2003. Toen verongelukte een AVRO RJ-100, een toestel voor korte afstanden van Brits fabricaat, bij de landing in Diyarbakir. Daarbij kwamen 75 van de 80 inzittenden om het leven.
Twee keer eerder had maatschappij een ernstig ongeluk met een Boeing 737. In 1994 verongelukte een toestel bij de Finse hoofdstad Helsinki. Vijf van de 7 bemanningsleden en 52 van de 69 passagiers kwamen om het leven.
In 1999 stortte een 737 van Turkish Airlines neer bij de plaats Ceyhan in het zuiden van Turkije. De bemanning had onvoldoende gecontroleerd of de ijsbestrijdingsapparatuur werkte. Er waren geen passagiers aan boord, alleen zes bemannings-leden. Zij kwamen allen om het leven.