Economische neergang treft ook CSM
De producent van melkzuur en leverancier van bakkerij–ingrediënten CSM blijft op de kleintjes letten. Na eerdere bezuinigingen wil het bedrijf uit Diemen de kosten dit jaar nog eens met 25 miljoen euro verlagen.
„We weten dat het geen gemakkelijk jaar gaat worden, het is moeilijk te zeggen hoe het gaat lopen”, aldus CSM–topman Gerard Hoetmer woensdag in een toelichting op de jaarcijfers. Hij waagt zich niet aan een voorspelling voor 2009. „Maar iedereen weet dat er een einde komt aan de recessie”, aldus de topman.In augustus vorig jaar waarschuwde Hoetmer al dat CSM niet immuun is voor de economische neergang. Het bedrijf stelde toen de verwachtingen voor de rest van het jaar naar beneden bij en voerde de kostenbesparingen op. Het lopende kostenbesparingsprogramma resulteerde een bezuiniging van 129 miljoen euro, meer dan de voorgenomen 110 miljoen euro.
Dit jaar wil CSM de kosten verder verlagen. Zo hoopt CSM door de ingezette daling van de grondstofprijzen iets van de verloren marges terug te winnen. Ook zullen producten mogelijk goedkoper worden.
In het kader van het besparingsprogramma schrapte CSM vorig jaar al 1300 banen. Ook dit jaar zullen er banen verdwijnen. In Nederland zullen naar verwachting geen banen verdwijnen.
CSM verkocht vorig jaar minder producten bij zowel de bakkerij–ingrediëntendivisie als de melkzuurtak. Dankzij prijsverhogingen steeg de omzet nog wel, met bijna 5 procent naar 2,59 miljard euro. De operationele winst voor bijzondere posten daalde met 13 procent tot 133,1 miljoen euro.
De nettowinst kwam uit op 90 miljoen euro tegen 202,8 miljoen euro in 2007. De nettowinst werd toen flink gestuwd door de verkoop van de suikerdivisie (146,7 miljoen euro).