Autoverkoop China bereikt hoogtepunt
Het gaat uitstekend met de autoverkoop in China. Dit jaar zijn er voor het eerst meer dan een miljoen nieuwe personenwagens verkocht. Steeds meer mensen kunnen zich een auto veroorloven doordat het goed gaat met de Chinese economie.
De autofabrikanten zijn optimistisch over de verkoop in de komende jaren. Zij wijzen erop dat tot nu toe nog maar een relatief klein aantal Chinezen geld heeft voor een auto. In de komende jaren zal hun aantal zeker stijgen, zo is de verwachting.
Een functionaris van de Chinese auto-industrie heeft verklaard dat in de eerste elf maanden van dit jaar 1,02 miljoen auto’s zijn verkocht. Dat is ruim de helft meer dan in dezelfde periode in 2001. In de detailhandel was in diezelfde periode sprake van een groei van 9,1 procent. De autoverkoop levert daar een belangrijke bijdrage aan.
Het zijn vooral particulieren met middeninkomens die besluiten een auto aan te schaffen. Zij profiteren van de economische groei in China, die een auto binnen handbereik brengt. Dat is vooral het geval in grote steden die in rap tempo uitbreiden.
De middenklasse in China wordt op dit moment gevormd door slechts 5 procent van de bevolking. De verwachting is dat deze groep de komende jaren nog sterk zal groeien, net als jaren geleden in Europa en de Verenigde Staten gebeurde. De autofabrikanten spelen daar op in. Producenten als Toyota, Nissan en Honda hebben aangekondigd honderden miljoenen dollars te investeren voor de bouw van autofabrieken in het Aziatische land.
In de jaren tachtig stelde de autoverkoop in China nog weinig voor. De Chinese auto-industrie produceerde in 1985 nog geen 9000 auto’s per jaar. In dat jaar slaagde Volkswagen er als eerste buitenlandse autofabrikant in de Chinese markt te betreden. China is in Azië nu de belangrijkste afzetmarkt van het Duitse autoconcern.
Deskundigen verwachten dat de groei volgend jaar niet zo groot zal zijn als dit jaar. Dat komt onder meer doordat er dit jaar al zoveel auto’s zijn verkocht. De vraag zal volgend jaar vermoedelijk minder zijn. Ook zal de concurrentie toenemen, nu er steeds meer modellen bijkomen. Analisten gaan uit van een groei van 30 procent.
De verkoop kan verder worden beperkt doordat buitenlandse producenten nog geen financiering kunnen verstrekken. De Chinese regering is bezig de regelgeving zo veranderen dat dat in de toekomst wel kan, maar ze is daar nog niet mee klaar. Als het zover is, kunnen autoverkopen in China een nieuwe impuls krijgen.