Ondernemer heel geschikt als zendeling
Ondernemers uitzenden als zendeling heeft tal van voordelen, betoogt Denis van der Bijl.
Een ondernemer die zendeling is, iemand die in een ander land zaken doet, een bedrijf runt, werknemers heeft, winst maakt en ondertussen het Evangelie doorgeeft. Kan dat wel? Is dat nog zending?Net als andere beroepskrachten kunnen ondernemers uitgezonden worden. God dienen, de medemens dienen, getuigen in woord en werk. En ook –want dat is immers hun beroep– geld verdienen en zo in hun eigen onderhoud voorzien. Deed Paulus dat eigenlijk ook niet?
Waar een arts zich beperkt tot een doelgroep van zieken, en een docent tot een groep studenten, staat een ondernemer midden in de maatschappij. Hij maakt op een heel natuurlijke wijze contact met mensen, staat midden in de maatschappij, en dat loopt door alle lagen van de bevolking. En dat is een meerwaarde.
Er is nog een groot voordeel. Een ondernemer heeft mogelijkheden waar andere beroepen soms niet (meer) welkom zijn. Het meest actuele voorbeeld daarvan is China, waar kortgeleden bijna alle buitenlanders systematisch het land moesten verlaten. De ondernemers mochten echter blijven. Die waren niet ‘verdacht’, die komen immers om andere redenen dan ‘zieltjes winnen’?
Moeten we de materiële nood niet lenigen door artsen en leerkrachten te sturen? Inderdaad, maar dat is niet een specifieke zendingsopdracht, maar een algemeen christelijke. Iedere christen (de huisvrouw thuis tot en met de uitgezonden zendingswerker) is geroepen om uit te delen en te zorgen voor hulpbehoevenden. Een ondernemer doet dat ook door het creëren van werkgelegenheid, wat gelijk is aan armoedebestrijding. Dat is net zo waardevol als een chirurg die een leven redt door een operatie.
Getuigenis
Een voorbeeld uit de praktijk: Interserve Nederland heeft ondernemers uitgezonden naar China en Jemen. Beide ondernemers demonstreren in hun bedrijf door arbeidsethiek en arbeidsvoorwaarden wat het is om christen te zijn. Zij laten waarden van Gods Koninkrijk zien: eerlijkheid, waarheid, betrouwbaarheid, respect, niet corrupt, toewijding en integriteit.
Dat is een krachtig getuigenis. Het leidt tot transformatie van het denken binnen een maatschappij. Beide ondernemers krijgen vragen van mensen. Dat biedt kansen om te vertellen van de hoop die in ons woont. Beiden houden Bijbelstudies met geïnteresseerden en jonggelovigen. Volop zending dus!
Zo zijn ondernemers perfecte mensen om uitgezonden te worden. Een zendingsorganisatie die dit concept niet oppakt, laat geweldige mogelijkheden voorbijgaan. Een ondernemer die denkt dat er in zijn beroepsgroep geen mogelijkheden zijn om ”uit te gaan”, mist de kans om zijn talenten te gebruiken ten behoeve van de groei van Gods Koninkrijk.
Het is een uitdaging voor zendingsorganisaties om zich te bezinnen op het uitzenden van deze professionals. Het betekent wel dat je flexibeler moet omgaan met werving en voorbereiding. Een ondernemer zal geen jaar tussenpauze nemen om een Bijbelschool te volgen. Dat past niet in zijn aard. Op het werkveld zal een specifiek soort begeleiding plaats moeten vinden: een zakelijke coach, een business platform van internationaal opererende ondernemers of iets vergelijkbaars.
Voor ondernemers in Nederland is de uitdaging om te realiseren dat ze inzetbaar zijn in Gods Koninkrijk, dichtbij maar juist ook ver weg. De mogelijkheid om als zendingswerker uitgezonden te worden bestaat. Laat je door de Heere God leiden in je gebeden, gedachten en beslissingen.
De auteur is directeur van Interserve Nederland.