Binnenland

Toename aantal ongelukken in 30 km-zones

Het aantal ernstige ongelukken in 30 kilometerzones is de laatste vijf jaar toegenomen.

ANP
16 February 2009 10:39Gewijzigd op 14 November 2020 07:19
Het aantal ernstige ongelukken in 30 kilometerzones is de laatste vijf jaar toegenomen. foto ANP
Het aantal ernstige ongelukken in 30 kilometerzones is de laatste vijf jaar toegenomen. foto ANP

In 2002 hadden er 979 ongelukken plaats, in 2007 stond de teller op 1398. Ook het aantal doden bij dergelijke ongelukken nam toe: van 20 in 2002 naar 39 in 2007.De 30 kilometerzones werden in 2002 ingesteld om het verkeer veiliger te maken, aldus de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Maar omdat gemeenten veelal hebben nagelaten de zones te voorzien van verkeersdrempels of andere aanpassingen, rijden automobilisten in de gebieden nog steeds te hard, met alle risico’s van dien.

„Het neerzetten van alleen een bord is duidelijk niet voldoende. Gemeenten zullen de nodige infrastructurele aanpassingen moeten doen om woonerven effectief veiliger te krijgen”, aldus de stichting.

Volgens de onderzoekers is de verkeersdrempel nog steeds de meest effectieve manier om automobilisten te dwingen tot stapvoets rijden in een woon-gebied. Een drempel leidt tot 40 procent snelheidsreductie; een bord met ”30 kilometerzone” erop tot slechts 3 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer