Veerdienst Oostende-Dover opgeheven
De Britse rederij Hoverspeed stopt met de veerdienst tussen Oostende en Dover. Daardoor komen een kleine tweehonderd personeelsleden op straat te staan. De lijn is volgens Hoverspeed niet meer rendabel.
De rederij voert nu nog met één snelle catamaran twee afvaarten per dag uit voor passagiers en auto’s en kleine bestelwagens. De afgelopen twee jaar waren de overtochten in de wintermaanden al stopgezet.
Hoverspeed kondigde de opheffing donderdagmiddag aan. Daarmee blijft nog een passagiersveerdienst over tussen België en Engeland. Rederij P&O Stena verzorgt elke 24 uur een nachtafvaart tussen Zeebrugge en Hull. Hoverspeed, de exploitant van de vroegere Hovercraft, blijft wel varen tussen de Franse havensteden Calais, Boulogne en Dieppe en Dover en Newhaven bij het Zuid-Engelse Brighton.
Hoverspeed nam de lijn Oostende-Dover vijf jaar geleden over van het Australisch-Finse consortium Holyman-Sally, die twee catamarans inzette tussen Oostende en Dover. Dat consortium had twee jaar geleden het contract op de lijn overgenomen van de vroegere Belgische staatsrederij Regie voor Maritiem Transport (RMT), die ooit 1700 personeelsleden in dienst had en over zeven eigen schepen beschikte.
De RMT liet een miljoenenschuld na, die geheel voor rekening kwam van de Belgische belastingbetaler. De staatsmaatschappij stond in Oostende en omgeving jarenlang bekend als ’banenmachine’ voor werklozen die lid waren van de partij die op dat moment de wethouder van havenzaken leverde.