NS schrapt 440 arbeidsplaatsen
De Nederlandse Spoorwegen schrappen 440 arbeidsplaatsen bij het ondersteunend personeel. Dit is het gevolg van bezuinigingen van in totaal 50 miljoen euro op jaarbasis. Gedwongen ontslagen sluit de NS niet uit.
Dat heeft het bedrijf woensdagmiddag bekendgemaakt. Het schrappen van de banen levert de NS ongeveer 20 miljoen euro op. De rest van de bezuinigingen bestaat uit het besparen op de inkoop van producten en diensten.
Ongeveer 190 van het totale aantal te schrappen arbeidsplaatsen realiseren de Spoorwegen door 140 vacatures niet meer op te vullen en vijftig mensen minder in te huren via uitzendbureaus. Medewerkers met een vast dienstverband vallen onder het sociaal plan van de NS.
De NS vreest dit jaar in de rode cijfers te belanden. Daarom voeren de Spoorwegen een bezuinigingsprogramma uit met de naam AIDA (Aanpak van Indirecte Diensten en Activiteiten). Daarbij licht de onderneming alle uitgaven door die niet direct met de dienstverlening aan de reizigers te maken hebben.
Het programma bestaat uit drie fases, waarvan de woensdag bekendgemaakte operatie de tweede is. De eerste fase bestond uit het schrappen van 350 banen. Daarmee was een besparing van 40 miljoen euro gemoeid. De NS-directie denkt AIDA in februari te hebben afgerond. Het programma heeft geen betrekking op het rijdend personeel, de lokettisten en de monteurs. De woensdag in sommige media genoemde getallen van 4400 te schrappen banen noemt een woordvoerder volledig uit de lucht gegrepen en totaal onwaar.
AIDA is niet het enige bezuinigingsprogramma waarmee de NS op dit moment mee bezig is. Zo schaft de onderneming de treincatering volgend jaar gefaseerd af omdat de verkoop van koffie, frisdranken en andere versnaperingen niet rendabel is. Ook snijdt de vervoerder in de bijdrage aan de treintaxi. Volgend jaar draagt de NS nog 6,8 miljoen euro bij, in 2006 moet dat 1,9 miljoen zijn.
CNV Bedrijvenbond vindt het besluit van de NS om nog meer indirecte banen te schrappen onthutsend en onbegrijpelijk, aldus bestuurder W. Kusters woensdag. „Ze hebben 1800 banen onderzocht en een kwart hiervan wordt geschrapt. Dat brengt veel risico met zich mee”, meent hij.
De CNV-bond denkt dat de totale reorganisatie tussen de 1200 en de 1600 banen gaat kosten. Volgens het CNV is de NS na de reorganisatie niet meer in staat naar behoren diensten te leveren.
Bestuurder A. van den Berg van FNV Bondgenoten is dat met hem eens. „Dat leidt op een totaal van 6000 indirecte banen tot brokken. De NS snijdt te diep.” Hij verwacht problemen bij onder meer de planningsafdeling, die het volgens hem zwaar te verduren krijgt. Volgens Kusters had de NS zorgvuldiger te werk kunnen gaan. „Het is allemaal heel snel besloten. Ik heb er niet veel vertrouwen in.”
De vakbonden hebben al een CAO-conflict bij NS Reizigers. De bonden willen onder meer dat gedwongen ontslagen worden voorkomen. De NS weigert. „Dat kan leiden tot acties”, waarschuwt Van den Berg. Een ultimatum van de bonden daarover loopt komende maandag af.