Kia Pro cee’d blijkt goede allrounder

Kia bedacht drie variaties op het thema Cee’d. Dit model opereert in de Europese middenklasse. De nieuwste versie is de Pro cee’d, een sportief gelijnde driedeurs met de allure van een coupé.

Tony Vos
6 February 2009 10:42Gewijzigd op 14 November 2020 07:15
De Kia Pro cee’d. Foto Tony Vos
De Kia Pro cee’d. Foto Tony Vos

Drie modellen, drie benzine- en drie dieselmotoren en vijf uitrustingsvarianten. De vijfdeurs Cee’d is het minst populair, vanwege de geringe meerprijs voor de Sporty Wagon.De nieuwe Pro cee’d ziet er duidelijk het meest gelikt uit. Voor deze driedeurs paste Kia niet simpelweg de carrosserie van de vijfdeurs aan. De auto kreeg een volledig eigen profiel, waardoor maar weinig uiterlijke onderdelen uitwisselbaar zijn. De daklijn loopt lager en de achterklep staat onder een andere hoek. De achterlichten volgen mooi de vorm van de spatborden. De oplopende ruitlijn en de groef onder in de carrosserie geven de auto snelheid mee. Lichtmetalen wielen zijn op alle varianten standaard. Ook het front blijkt specifiek voor de meest sportieve uit de stal.

Kleurgebruik is niet het sterkste punt. Naast diverse zwart- en grijstinten die af en toe wat rommelig zijn gecombineerd, zitten er blauwe accenten in de middenbaan van het meubilair. De zijkanten worden bij de X-ecutive bekleed met leer voor een extra sportief accent. De stoelen zijn voldoende groot, kunnen in hoogte worden versteld en beschikken tevens over een verstelbare lendensteun. Jammer alleen dat de rugleuning onderin behoorlijk hard is, ook al blijkt dat bij lange ritten te wennen.

Ongehinderde blik
Een van de fraaiste details in de Pro cee’d betreft het met leer beklede stuurwiel met daarop de bediening van de audio-installatie en de cruise control. De stuurkolom is keurig verstelbaar om een ongehinderde blik te geven op het instrumentarium met drie klokken voorzien van een witte buitenrand.

De middenconsole wordt gevuld met de standaard audio-installatie die is gekoppeld aan een aansluiting voor een iPod of andere geluidsdragers. Verder bezit de X-ecutive een automatische klimaatbeheersing met een centrale temperatuurinstelling en een boordcomputer. Opbergmogelijkheden zijn er voldoende, zoals in het dashboardkastje, kleine vakjes in de console en de portierpanelen.

Het ruimteaanbod is voorin meer dan voldoende, ook voor langere personen. De achterbank biedt ook aardig de ruimte voor twee volwassenen die wat zullen moeten klauteren om op hun zitplaatsen te komen. Wie een Kia Cee’d koopt en regelmatig met meer dan twee mensen op stap gaat, zal eerder voor de vijfdeurs of de Sporty Wagon kiezen.

Het bagagevolume bedraagt standaard 340 liter en dat is voor een auto van 4,25 meter lengte gewoon keurig. Na het in delen neerklappen van de achterbank groeit dit naar 1210 liter.

Op verschillende plaatsen past Kia nog wat harde kunststoffen toe, dit kan beter. Ook blijkt de sluiting van de bestuurdersdeur na 20.000 km bijgesteld te moeten worden, die begint langzaam steeds meer te fluiten.

Volop trekkracht
De 1,6 liter common rail diesel is twee vermogensvarianten leverbaar, 90 en 115 pk. De lichtste haalt met zijn CO(in2(-uitstoot van 119 g/km net niet de voorwaarden voor 20 procent bijtelling. De 115 pk komt daar met 126 g/ km helemaal niet voor in aanmerking, maar een dergelijke uitstoot geeft al wel aan dat de Pro cee’d behoorlijk zuinig is.

Wie met beleid gas geeft, kan een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 17 halen. De motor presteert zeer overtuigend dankzij een koppel van 255 Nm tussen 1900 en 2750 tpm. Dat vertaalt zich in lekker lui schakelen, omdat er bijna altijd volop trekkracht voor handen is. In 11,4 seconden sprint de Kia naar de 100 (top 188 km/u).

Kijken we naar onderstel en wegligging, dan blijkt de Pro cee’d een goede allrounder. Alles is prima in orde, maar tegelijk blinkt ie niet uit door een bovengemiddelde dynamiek. Veel automobilisten zullen er zeer mee in hun sas zijn, maar de onderstelafstemming blijft ietwat achter bij de sportieve uitstraling van deze driedeurs.

Prijzen vanaf 16.195 euro voor de instapversie met 1,4 liter benzinemotor. De dieselreeks begint met de 90 pk X-pect voor 19.795 euro (meerprijs 115 pk: 600 euro). De X-ecutive 115 kost 23.195 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer