Internetsupermarkt trekt stekker eruit
De internetsupermarkt MaxFoodmarket houdt op te bestaan. Het bedrijf maakte dinsdag bekend dat de verliezen te hoog opliepen en dat het aantal bestellingen zich niet goed ontwikkelde.
Volgens de onderneming werden er nog steeds aanloopverliezen geleden. Om die af te dekken, was er extra geld nodig. Het aantrekken van nieuw kapitaal heeft volgens de onderneming niet geleid tot een positief resultaat. De onderneming wil niet zeggen hoeveel geld er gemoeid was met de totale investering en hoe hoog de omzet uiteindelijk is gekomen.
De internetsite van het bedrijf is inmiddels uit de lucht. MaxFoodmarket begon in 2000. In oktober had het bedrijf bijna 400 mensen in dienst. Het personeel krijgt volgens directeur D. de Groot nog een tijdje doorbetaald. „Maar we houden ermee op. We zaten heel dicht bij nieuwe financiering, maar hebben het net niet gered. Heel jammer, ja.”
Ook een overname zit er niet in. „Met alle relevante partijen hebben we contact gezocht. Er was wel interesse, maar het heeft nergens toe geleid”, aldus de directeur.
Max verkocht in een groot deel van de Randstad levensmiddelen en voor een korte periode ook kantoorartikelen via internet. In oktober verklaarde directeur De Groot dat het aantal klanten van de onderneming in lijn was met de prognoses. „We voldeden ook aan de prognoses”, zegt De Groot. „In de beginperiode hebben we problemen gehad met het operationeel maken van de website. Dat heeft ons achtervolgd. Het groeipad was verder goed.” De internetsupermarkt had drie distributiecentra.
Niet lang na de introductie van MaxFoodmarket op de Nederlandse markt volgde Ahold. Via dochter Albert Heijn startte de kruidenier in november 2001 met de bezorgdienst Albert. Internetkruidenieren is echter ook voor Ahold geen winstgevende zaak. In oktober sloot het bedrijf een van de drie distributiecentra voor deze dienst. Nog altijd maakt het bedrijfsonderdeel geen winst. Het bedrijf wil niet zeggen hoe lang het nog kan doorgaan op verliesgevende basis.