Zeeuws havenbedrijf verwacht forse groei
De goederenoverslag bij het Zeeuwse havenbedrijf Zeeland Seaports moet in de komende jaren groeien van 33 naar 50 miljoen ton. Daarbij wil het havenbedrijf vooral inzetten op uitbreiding van de containeractiviteiten.
Dat bleek woensdagavond tijdens de presentatie van het strategisch masterplan, dat loopt tot 2020.Ondanks de huidige economische malaise verwacht Zeeland Seaports zich fors te kunnen ontwikkelen, aldus directeur H. van der Hart. „Daarbij gaat het niet alleen om een toename van goederenoverslag, we denken ook 20 procent meer werkgelegenheid te kunnen genereren.”
Het havenbedrijf, met locaties in Vlissingen en Terneuzen, verwacht vooral groei te kunnen realiseren in containeractiviteiten. Die moeten zich met name in Vlissingen concentreren, aldus Van der Hart. „Vlissingen, aan de mond van de Schelde, is daarvoor de perfecte locatie.”
Om de aanvoer van containers aan te kunnen, zijn drie nieuwe terminals gepland. De Scaldia Container Terminal is naar verwachting in de tweede helft van 2010 operationeel. De andere terminals, op het terrein van Verbrugge en de Westerschelde Container Terminal (WCT) zijn nog in ontwikkeling.
De WCT is al jarenlang onderwerp van discussie in Zeeland, omdat de terminal is gepland in een beschermd natuurgebied. Veel Zeeuwen zijn tegen de plannen, omdat de vele goederentreinen zorgen voor meer geluidsoverlast van het spoor en omdat er mogelijk meer files zullen ontstaan.
Havendirecteur Van der Hart verwacht eind dit jaar een beslissing van de provincie.
Behalve uitbreiding van de goederenactiviteiten heeft Zeeland Seaports ook plannen om terminal voor cruiseschepen te ontwikkelen in de buitenhaven van Vlissingen.
Het masterplan moet nog worden goedgekeurd door de provincie Zeeland en de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen.