Minister en NS begrijpen elkaar niet meer
De relatie tussen minister De Boer van Verkeer en de Nederlandse Spoorwegen is danig bekoeld en eindigt waarschijnlijk voor de rechter nu de bewindsman heeft verordoneerd de tariefsverhoging per 1 juli volgend jaar te schrappen. De NS zegt niet precies te snappen wat De Boer bedoelt. De minister is daardoor „vervuld met een gevoel van verwarring”.
De NS wil de treinkaartjes in twee stappen duurder maken: op 31 december van dit jaar met 4,9 procent en op 1 juli 2003 met nog eens 4,15 procent. Na tomeloos verzet van de Tweede Kamer beloofde De Boer tijdens een debat op 28 november een stokje voor de tweede verhoging te steken. „Ik heb kort na dat debat de telefoon gepakt en NS-directeur Veenman glashelder verteld dat de tweede verhoging van de baan is”, herinnerde De Boer zich maandag.
De NS heeft een andere versie. Het spoorbedrijf heeft de minister maandag een brief gestuurd met het verzoek om toelichting op de nadere „bezinning”, die De Boer gevraagd zou hebben. „De consequenties van dit verzoek zijn voor de NS moeilijk te doorgronden, daarom wil de directie er nader over praten”, stelde een woordvoerder maandag. De NS heeft volgens hem duidelijk gemaakt waarom een prijsstijging nodig is. „Wat bedoelt de minister dan met bezinnen?”
Volgens de NS is de tariefsverhoging noodzakelijk, omdat het bedrijf dit jaar in de rode cijfers dreigt te komen. De onderneming heeft volgens de woordvoerder het geld nodig om de dienstverlening op peil te houden. De Boer deelde deze argumentatie eigenlijk, maar moest door de knieën voor massale parlementaire druk en „de wens van de reiziger”.
De brief die de spoorwegen maandag hebben gestuurd, vindt hij niet duidelijk. „Ik hoop dat de NS nog met een andere reactie komt. Anders zal ik andermaal uitleggen dat de tweede tariefsverhoging niet door mag gaan.” Als de NS de poot stijf houdt, moet De Boer van de Kamer naar de rechter stappen om de tariefsverhoging ongedaan te maken. „Ik denk dat er weinig alternatieven zijn”, erkende de minister maandag.
Aanvankelijk dachten De Boer en de juristen van zijn departement weinig kans te maken bij de rechter, maar andere rechtsgeleerden bezwoeren de Tweede Kamer dat de NS niet zo sterk staat als het bedrijf denkt. De Boer bevond zich maandag al wat meer op de lijn van de Kamer: „Ik denk dat een rechter zich wel achter zijn oren zal krabben als hij ziet hoe de NS de tarieven twee keer wil verhogen, terwijl de reiziger eerst nog beloofd is dat de tarieven in 2002 niet zouden stijgen.”