Een noodsprong na diefstal
Slachtoffers van diefstal zien hun gestolen eigendommen lang niet altijd terug. Om die kans te vergroten, bestaat de website www.mediagroepgestolen.nl. „Wat moet ik anders? Van de politie hoef ik het niet te verwachten.”
Hans Grashuis werd december vorig jaar het slachtoffer van een ingrijpende inbraak. „We zijn voor zo’n 80.000 tot 120.000 euro kwijt. Onze wereld stortte in.” De 63-jarige Hagenaar is onder andere een fotocamera, twee laptops, Rolexhorloges, veel sieraden, staatsloten en een groot bedrag aan los geld armer.Grashuis doet aangifte bij de politie. Daar heeft hij geen prettige ervaring aan overgehouden. „Bij de politie loop je tegen een gigantische muur aan.” Hij geeft een simpel voorbeeld: „Er waren staatsloten gestolen. Omdat mijn vrouw nog wist waar en wanneer ze deze gekocht had, kon de Staatsloterij de nummers achterhalen. Daarmee kon die ook zien waar de staatsloten geïnd worden. De politie deed er niets mee. De reden: er was eerst een officiële verklaring van de officier van de justitie nodig om de gegevens bij de Staatsloterij op te vragen. Als politie wil je dieven vangen en regel je dat toch.”
Website
Arie Jansen, eigenaar van de website mediagroepgestolen.nl, weet wat deze ervaring inhoudt. „Ik heb zelf aan den lijve ervaren wat het is om bestolen te worden van spullen waaraan je gehecht bent. Ik voelde me machteloos niets meer te kunnen dan alleen het doen van aangifte bij de politie.”
Volgens Jansen is het voor de meeste mensen hiermee einde verhaal. „In een gunstig geval wil de verzekering nog wat vergoeden, maar jouw eigendom zie je nooit meer terug.” Ook hij heeft een negatieve ervaring met politiemedewerking. „Er was bij mij een BP-spaarpas gestolen. Later vernam ik via BP dat er nieuwe punten op stonden en dat de pas gebruikt was in een Kijkshop in Amsterdam. Ik heb dit doorgegeven, maar de politie heeft er geen aandacht aan besteed.”
Jansen startte daarom ruim een jaar geleden de website mediagroepgestolen.nl, waarop slachtoffers diefstal kunnen melden. „Ik hoop hiermee dat andere bezoekers kunnen bijdragen aan het sneller terugvinden van hun goederen.”
In het dagelijks leven is de 58-jarige inwoner van Heerhugowaard buschauffeur bij Connexxion. De website is voor hem niet meer dan een uit de hand gelopen hobby. „Ik hoef er niets mee te verdienen, ik probeer andere mensen alleen maar te helpen.”
Noodsprong
Grashuis meldde de diefstal op de site. „Het is voor mij een noodsprong. Je weet niet waar je anders aan moet kloppen. Je gaat van alles zelf proberen.” Tot nu toe kreeg hij nog geen reacties. „Maar niet geschoten is altijd mis.”
Een diefstalvermelding wordt negentig dagen gratis op de site van Jansen geplaatst. De aanmelder kan bij de registratie kiezen uit de rubrieken ”gestolen voorwerpen”, ”gestolen voertuigen” en ”gestolen vaartuigen”. Jansen: „Na tachtig dagen kan de vermelding eenmalig via een 0900-nummer verlengd worden.” Bij geen reactie wordt de diefstalvermelding verwijderd. „Het heeft geen zin vermeldingen twintig jaar op de site te laten staan.”
Of de website een succes is, kan hij niet goed beoordelen. „Ik heb er geen zicht op wat er verder tussen personen gebeurt. Van zo’n vier mensen kreeg ik een mailtje dat hun bericht verwijderd kan worden omdat het gestolen voorwerp terecht is. Dat geeft wel een kick.”
Match
Voorlichter Anton de Ronde van politieregio Noord- en Oost-Gelderland is bekend met burgerinitiatieven zoals mediagroepgestolen.nl. „Wanneer zo’n website is ontwikkeld met een integere bedoeling, dan staan wij daar volledig achter.” Hij geeft toe dat het opsporen van gestolen goederen niet de hoogste prioriteit bij de politie heeft. „Wij houden ons liever bezig met het vangen van boeven.”
De politie slaat de gegevens van gestolen spullen op in een zogeheten goederenmodule. Deze computer bevat ook de informatie van gevonden en ingenomen voorwerpen. Zodoende kan gekeken worden of hieruit een match ontstaat. De Ronde: „Het is voor ons van groot belang dat zowel de vinder als de verliezer een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving geeft.”
Volgens De Ronde krijgt de afhandeling van gestolen en gevonden voorwerpen meer aandacht. „Er zijn nu al gemeenten die dit takenpakket van de politie overnemen. Zij hebben meer tijd en personeel om hiermee bezig te zijn.”
Wat betreft initiatieven als de website mediagroepgestolen.nl adviseert De Ronde: „Wees niet te royaal met persoonlijke informatie, maar zorg wel voor een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gestolen goed.”
Verkoopsites
Een ander voordeel van zijn website noemt Jansen de mogelijkheid een link te leggen tussen aangeboden goederen op verkoopsites en de gegevens op zijn website. „Voordat je iets koopt, kun je op mijn site nagaan of datgene wat je wilt kopen van diefstal afkomstig is. Daardoor voorkom je onbewust heler te worden. Ook kan op die manier de diefstalvermelder geattendeerd worden op het feit dat zijn of haar gestolen goederen op een verkoopsite worden aangeboden.”
Op de vraag of dit in de praktijk echt zo gaat, kan Jansen geen antwoord geven. „Ik koop nooit iets via internet. Ik krijg bij voorbaat een nare smaak in de mond wanneer ik voorwerpen tegenkom die enorm zijn afgeprijsd. Zeker van de kar afgevallen, denk ik dan. Je wordt op internet bedot waar je bij staat.”
De vrouw van Grashuis struint nu elke dag marktplaats.nl af in de hoop hun gestolen eigendommen tegen te komen. Ook gaat ze elke dag twee of drie keer bij de politie langs om te vragen of er al wat bekend is. De kans iets te vinden of te horen schat het echtpaar klein. „Maar je zal er toch zelf achteraan moeten. Van de politie hoor je niets.” Die ervaring herkent Jansen: „Ik zou een uitdraai krijgen over de stand van zaken wat betreft de diefstal, maar ik heb nooit wat ontvangen.”
Grashuis vraagt zich af waarom er geen website bestaat met alle spullen die zijn ingenomen bij een politieoverval. „Alleen Leiden heeft dit, maar dat is slechts regiogebonden. Ik woon in Den Haag; mijn spullen zijn zo in Amsterdam.”
Volgens Rianne van der Sar, woordvoerder van marktplaats.nl, werkt de website nauw samen met politie, justitie en andere opsporingsinstanties. „Op verzoek geven wij informatie als dit bij onderzoek naar diefstal of heling wordt vereist.”
Dat Marktplaats wordt gebruikt om gestolen goederen kwijt te raken, is een feit. „Wij proberen ons daarin zo open mogelijk op te stellen naar iedere instantie die strafbare feiten onderzoekt, vervolgt en sancties oplegt.”
Bij oplichting adviseert Van der Sar „altijd aangifte te doen bij de politie.” Ook Marktplaats neemt zo’n melding serieus. „Als de aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Wij adviseren gebruikers vooraf altijd de gegevens van de adverteerder op te zoeken op internet.”