Brussel maakt einde aan verschillen in truckboetes
Overtredingen van te weinig rustende vrachtwagenchauffeurs mogen in het ene land niet langer extreem veel zwaarder of lichter worden opgevat dan in een ander EU–land. De Europese Commissie heeft dat vrijdag bepaald.
Het EU–bestuur reageert daarmee op klachten van onder meer brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Die klaagde over absurde boetes tot 3000 euro in sommige landen als een Nederlandse chauffeur tijdens een rustpauze zijn vrachtwagen enkele meters had verzet.De Europese Commissie verdeelt alle denkbare rij– en rusttijdovertredingen nu over de categoriën klein, ernstig en zeer ernstig. Fraude met de tachograaf, die de rusttijden registreert, wordt gezien als zeer ernstig.
TLN reageert in principe tevreden nu Brussel de zwaarte van de overtredingen harmoniseert. „Maar we hebben wel enkele bezwaren. Het is wat overdreven dat het een ’zeer ernstige overtreding’ is als een chauffeur zijn voornaam vergeet te schrijven op de tachograaf", zegt een woordvoerder. „De indeling in slechts drie categorieën is ook wat beperkt. En probleem blijft dat politiediensten de regels verschillend blijven interpreteren. Dat zou eerst geharmoniseerd moeten worden".