Vorstschade wegdek loopt in miljoenen
Rijkswaterstaat heeft voor 10 miljoen euro aan spoedreparaties aan het Nederlandse wegdek door vorstschade uitgevoerd. De dienst gaat nog meer wegen repareren en neemt daarbij ook meteen aangrenzende wegdelen mee „waar op dit moment nog geen schade is". Dat kost nog eens 20 miljoen euro, zo maakte Rijkswaterstaat donderdag bekend.
Maar zolang het vriest, gebeurt er nog niks. „We kunnen pas na de vorstperiode aan de slag", aldus een woordvoerster. Omdat het om een „uitzonderlijke noodsituatie" gaat, mag Rijkswaterstaat de werken onderhands aanbesteden. In totaal is ongeveer 0,2 procent van het Nederlandse snelwegennet beschadigd geraakt door de vorst.Normaal gesproken geeft de wegbeheerder ongeveer 500 miljoen euro per jaar uit aan het onderhoud van de wegen.
In eerste instantie heeft Rijkswaterstaat de wegen gerepareerd waarbij de veiligheid of doorstroming in het geding was. Dat ging om 20 kilometer asfalt, „veelal de kleinere gaten en asfaltnaden”. Op drie plekken is over een lengte van 2,5 kilometer nieuw asfalt aangelegd. De komende tijd wordt nog 26 kilometer wegdek gerepareerd. Het gaat om delen van de A4, A6, A7, A9, A10, A15, A16, A28 en A32.
In het zeer open asfalt beton (ZOAB), dat sinds twaalf jaar in Nederland wordt toegepast, zitten kleine holle ruimtes tussen de steentjes. Het zou daardoor gevoeliger zijn voor vorstschade dan gewoon asfalt.