„Een zwaluw maakt nog geen zomer”
De Consumentenbond is niet verbaasd dat grote problemen zijn uitgebleven op de eerste dag dat de ov–chipkaart als enige vervoerbewijs geldt in de Rotterdamse metro. „De RET heeft donderdag alle beschikbare uitzendkrachten en werkstudenten uit de regio Rotterdam ingezet om alles in goede banen te leiden. Zodra er een probleempje dreigde, schoot er iemand te hulp", aldus een woordvoerster.
„We gaan binnenkort nog eens een kijkje nemen als de hulptroepen weg zijn". Ook reizigersorganisatie Rover concludeerde dat het donderdagochtend allemaal soepel verliep. „Er was geen sprake van chaos". De mensen van Rover die in Rotterdam waren, zagen wel dat overstappers uit het streekvervoer en de trein problemen hadden. „Mensen die uit de treinen kwamen, werden niet goed geïnformeerd".De ANWB complimenteert de RET met hoe zij de boel geregeld hadden. „Ze trekken alles uit de kast". Maar ze waarschuwen meteen dat één zwaluw nog geen zomer maakt. „En onze punten blijven overeind. Je weet van tevoren niet wat je kwijt bent aan je reis en wat gebeurt er met de incidentele reiziger".
Zij vragen zich af wie je donderdag niet zag in de metro. En of de hulptroepen er over een paar weken of maanden nog zijn. De ANWB hoopt dat de RET de vragen die reizigers stellen aan de RET–mensen zullen doorgeven aan de consumentenorganisaties. „Gebruik dat en deel dat. Dan kunnen we meedenken over oplossingen".