Crisis treft Philips op alle fronten
Philips kampt met stevige economische tegenwind. Het elektronicaconcern verkoopt minder consumentenproducten, maar ziet als gevolg van de financiële crisis ook andere klanten afhaken, zoals ziekenhuizen, autofabrikanten en bouwbedrijven. Er bestaat een kleine kans dat het bedrijf maandag het eerste jaarverlies sinds 2002 bekend moet maken.
Dat de consument in barre economische tijden dure elektronische apparaten links laat liggen, is geen nieuw verschijnsel. Juist daarom investeerde Philips de afgelopen jaren in producten waar ook in een recessie nog een markt voor bestaat. Het versterkte zijn positie als ’s werelds grootste lampenmaker en veroverde een plek in de mondiale top drie in de medische sector.De huidige economische terugval is evenwel zo heftig dat ook de sectoren die Philips als ’recessiebestendig’ beschouwde worden getroffen. Zo lijdt de lichttak onder de malaise op de huizenmarkt en in de auto–industrie. De medische divisie draait minder nu ziekenhuizen, vooral in de Verenigde Staten, door de kredietcrisis grote moeite hebben met de financiering van nieuwe apparatuur.
Daar komt bij dat de economie wereldwijd hapert. Daardoor kan Philips nauwelijks profiteren van de geografische spreiding van zijn activiteiten. Zelfs een opkomende markt als China, waar Philips de afgelopen jaren steeds vastere voet aan de grond heeft gekregen, ziet zijn economische groei de laatste maanden dramatisch terugvallen.
Philips neemt momenteel maatregelen om winstgevender te worden. Bij alle drie de divisies verdwijnen banen. Vooral de verlieslatende televisietak wordt fors kleiner. De kosten van die reorganisatie drukten flink op de resultaten in de laatste maanden van 2008. Ook moest Philips in die periode flink afschrijven op belangen in onder meer chipmaker NXP en beeldschermenfabrikant LG Display.
Analisten denken dat Philips in het vierde kwartaal van 2008 een nettoverlies tussen de 1 en 1,3 miljard euro heeft geleden. Als die prognose klopt, is de winst uit de eerste drie kwartalen weggesmolten en schrijft het bedrijf in het slechtste geval over het gehele jaar gemeten rode cijfers. Het bedrijfsresultaat, exclusief eenmalige posten, daalt naar verwachting met de helft tot circa 1 miljard euro.
Marktvorsers sluiten niet uit dat Philips dit jaar verder saneert om de resultaten op peil te houden. Het bedrijf moest vorige maand zijn winstdoelstellingen tot en met 2010 laten varen. Het zal naar verwachting voorzichtig zijn met voorspellingen over de resultaten in het komende jaar omdat onduidelijk is hoe langdurig en diep de economische terugval zal zijn.
De economische malaise treft de gehele technologiesector hard. Op het vlak van consumentenelektronica, waar concurrentie en prijsdruk toch al moordend zijn, doken onder meer het Japanse Sony en het Zuid–Koreaanse Samsung al in de rode cijfers. In de medische branche waarschuwden het Duitse Siemens en het Amerikaanse General Electric eveneens voor slechtere tijden.