Vraagtekens rond tunnels A73 blijven
Openstelling van de tunnels van de A73 bij Roermond is wellicht mogelijk voor 31 december. Met deze zeer voorzichtige conclusie vatte voorzitter Jager (CDA) van de verkeerscommissie van de Tweede Kamer vrijdag tijdens een werkbezoek de hoop samen dat het nog goed komt met de tunnels.
Niet iedereen was zo hoopvol gestemd. CDA–Kamerlid Hessels had gehoopt vrijdag gerustgesteld te worden. „Dat is absoluut niet gebeurd, integendeel", zei hij boos. Een andere partijgenoot, Koopmans, zei „soms het onbestemde gevoel te hebben dat de tunnels misschien wel nooit open gaan". Hij vroeg zich hardop af of het niet beter was enkele van de voorgeschreven veiligheidssystemen in de tunnel maar gewoon te vergeten. Dan kunnen de tunnels misschien wel open, aldus Koopmans.Maar de Roermondse wethouder Gerard IJff (PvdA, Verkeer) wees dit van de hand. Roermond verleent de vergunning voor de tunnel. „Wij willen vrachtwagens met gevaarlijke stoffen niet langer door de woonwijken. Die moeten door de tunnels. En dat maakt alle veiligheidsmaatregelen nodig".
De Kamerleden lieten zich bijpraten over de problemen rond de veiligheidssystemen. „Die systemen zijn onvoorstelbaar moeilijk en ingewikkeld", zei Koopmans. Om die te testen moeten de tunnels zeker negen weken aaneengesloten dicht.
Roermond wil dat dit voor 6 april gebeurt, omdat daarna een drukke periode volgt voor de bedrijven in de regio. Maar daarover kwam geen duidelijkheid. De tunnels zouden eigenlijk al ruim een jaar geleden geopend worden. Nu is van elke rijrichting slechts een rijstrook open met een snelheidsbeperking, en de tunnels gaan om de haverklap dicht, vooral door te hoge vrachtwagens.
Jeroen Bol van verladersorganisatie EVO zei nog dat langdurige sluiting van de tunnels de sector 750.000 euro per week kost.