NS schaft treincatering af
De Nederlandse Spoorwegen schaffen in de loop van volgend jaar de treincatering af. De verkoop in de treinen van koffie, frisdranken en andere versnaperingen is onrendabel. Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt.
Steeds meer passagiers kopen volgens de NS een consumptie op het station. Momenteel heeft ongeveer 8 procent van de treinen catering aan boord. Slechts 20.000 reizigers kopen echter een kopje koffie of iets anders in de trein. Dat is 2 procent van het totaal aantal passagiers per dag. De catering op de Thalys en ICE International verdwijnt niet.
Albron verzorgde de catering. De medewerkers die dagelijks met de voedselkarretjes door de treinen liepen, vallen onder het sociaal plan van de NS. De Spoorwegen en Albron willen hen elders onderbrengen. Zo kunnen ze volgens de ondernemingen verder als conducteur of in de stationswinkels aan de slag.
De NS biedt begin volgend jaar ontbijt- en lunchpakketten aan in de Kiosk-winkeltjes. Het bedrijf denkt dat nog meer reizigers de Kiosk zullen aandoen om een versnapering te kopen. Op sommige stations blijft de winkel daarom langer open. NS-dochter Servex exploiteert de Kiosk, C’est du Pain en Smullers.
Reizigersvereniging Rover vindt het jammer dat de catering verdwijnt. Vooral passagiers die langere tijd in de trein zitten, stellen het volgens Rover op prijs dat onderweg een consumptiekarretje langskomt. De organisatie dringt er bij de NS op aan dat de wachttijden bij de Kiosk-winkels korter worden. Verder ziet Rover wel wat in koffie- en frisdrankautomaten in de trein.