Insignia maakt zijn titel waar

De nieuwe Opel Insignia is de Europese Auto van het Jaar 2009. De vraag rijst of dit model deze belangrijkste titel terecht ontving. De sedan, maar ook de afgeleide hatchback en de Sports Tourer moeten de Vectra doen vergeten, en dat lijkt de gemakkelijkste klus.

16 January 2009 17:21Gewijzigd op 14 November 2020 07:06
Opel zet met de nieuwe Insignia een duidelijk statement neer in de zakelijke middenklasse. Foto’s Tony Vos
Opel zet met de nieuwe Insignia een duidelijk statement neer in de zakelijke middenklasse. Foto’s Tony Vos

Zet een paar serieuze vormgevers aan het werk. Zonder problemen zullen ze met een origineler voorstel komen dan wat de wereld kent als Opel Vectra. Degelijk en saai gaan bij deze auto volgens de goede, oude Opeltraditie samen, maar daarmee kan een merk tegenwoordig geen potten meer breken. De nieuwe Insignia kwijt zich veel beter van deze taak.Ontwerpers en technici zijn met een blanco vel papier begonnen. Het onderstel en de volledige vormgeving van in- en exterieur zijn nieuw. Door de langere wielbasis en de grotere carrosserie schuift Opel in het zakelijke segment een stukje verder naar boven op. Wanneer de afmetingen naast elkaar worden gelegd, is het eerlijker de Insignia de opvolger van de vroegere Omega te noemen.

Extra fantasie
De nieuwste Opel is een opvallende verschijning, op een uiterst beschaafde manier. Het front maakt meteen indruk door de grote hoeveelheid chroom en het opgefriste logo waarin de merknaam voortaan een plek krijgt.

Het profiel laat meteen zien dat de Insignia bijna een vierdeurscoupé is en daarmee aansluit op de trend die de Mercedes CLS en de Volkswagen Passat CC zetten. De belangstelling voor traditionele sedans in dit segment liep de laatste jaren in Europa flink terug, zodat er extra fantasie wordt gevraagd. De oplossing is mogelijk de vierdeurscoupé. Ook de Insignia lijdt aan de typische nadelen van de bijbehorende daklijn: de instap naar de achterbank lukt bijna niet zonder het hoofd te stoten.

De Insignia omvat meer dan alleen het fraai aflopende dak. De auto heeft op de flanken een zeer kenmerkende lijn, die door Opel als vleugel wordt aangeduid. Ook in het interieur komt dit stilistisch element terug. Van de zijkant bezien lijkt de achtersteven sterk op de BMW 5-serie. Dit geeft al aan dat Opel meer naar een sportieve uitstraling is opgeschoven.

Zitting verschuiven
De vormgeving van het interieur verrast. Na de eerste keer instappen heeft de bestuurder even de tijd nodig om alles in zich op te nemen. Niet omdat het druk of ingewikkeld oogt, maar juist omdat zo veel doordachte en fraaie elementen tot één geheel zijn samengesmolten.

Het dashboard komt uitzonderlijk breed over, onder meer doordat de lijnen in de portieren worden doorgetrokken. Verder valt de vleugel bij de portiergrepen op, evenals een middenconsole waarop de bedieningsknoppen bijna laagsgewijs zijn aangebracht. Het zijn er vooral erg veel, waardoor het raadplegen van het instructieboekje af en toe nodig blijkt.

De stoelen in de Sportuitvoering van de Insignia bieden als extra mogelijkheid de voorkant van de zitting te verschuiven om de lengte aan het postuur aan te passen. En daarmee verdient het meubilair een hoog cijfer.

Ruimte is er volop, ook op de achterbank. Het maximale bagagevolume beslaat 500 liter. Het spreekt voor zich dat de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt. Overigens is de Insignia er ook als vijfdeurshatchback, waarbij opvalt dat de daklijn vrijwel identiek is aan die van de sedan.

De Insigniakoper kan kiezen uit de uitrustingsvarianten Edition, Sport en Cosmo. Elk exemplaar wordt voorzien van een radio/cd-speler, boordcomputer, dagverlichting, zes airbags, automatische klimaatbeheersing, elektrische ramen rondom, cruisecontrol en een lederen stuurwiel met audiobediening. De Sport voegt daar een ”pianoblack” dashboardafwerking aan toe, evenals 18 inch lichtmetalen wielen en meer verstelmogelijkheden aan de bestuurdersstoel.

Mild karakter
Opel levert veel motoren voor zijn nieuwe vlaggenschip. Het begint met de 1,6 en de 1,8 liter 16-kleppers, gevolgd door een nieuwe 1,6 liter turbo van 180 pk. Daarmee lijkt de range toch aardig compleet, maar het merk biedt daarboven nog een 2,8 liter V6 turbo van 260 pk en de geteste 2 liter turbo, die er met 220 pk goed de gang in houdt.

Wie voor het uitrustingsniveau Sport kiest, moet minimaal de 1,6 liter turbo bestellen. Deze variant is niet leverbaar met de 115 en de 140 pk sterke 16-kleppers.

De turbo van de 2 liter viercilinder is mild van karakter, waardoor de extra kracht mooi geleidelijk wordt opgebouwd en nooit als een ferme duw in de rug voelbaar is. Sterker nog, door deze manier van aangrijpen, het prettige rijkarakter, de goede isolatie en de hoge mate aan comfort biedt ook deze snelle Insignia nauwelijks een snelheidssensatie. Toch staat de 100 km/u al na 7,6 seconden op de teller en is een topsnelheid van 242 km/u mogelijk. Kenmerkend voor de motor is bovendien de souplesse - het hoge koppel van 350 Nm is namelijk beschikbaar over een zeer groot toerenbereik. Dit betekent dat er zogenaamd schakellui gereden kan worden.

De standaard 18 inch wielen van de Insignia Sport zijn al flink van formaat, de 20 inch optiewielen op het testexemplaar doen er nog een schepje bovenop, zonder aan het comfort te tornen en dat terwijl de Sport een stugger afgestemd onderstel heeft.

Alles lijkt bij deze auto prima in balans. Dit zorgt ervoor dat Opel met de Insignia een sluitend geheel aanbiedt. Het nieuwe model maakt de titel Europese Auto van het Jaar 2009 waar. Het lijdt geen enkele twijfel of deze nieuwe reeks gaat hoge ogen in het zakelijk segment gooien. Daar wordt bij aanschaf sterk gelet op energielabels. De beide 16-kleppers bezitten een B-label. Die krijgt de 2 liter turbo overigens niet. Het gemiddelde verbruik valt in de praktijk erg tegen en blijft royaal onder de 1 op 10.


De Opel Insignia begint als 1.6 Edition bij 26.995 euro. De instapper met de 2 liter turbomotor kost 34.395 euro en voor de Sportuitvoering moet 36.495 euro worden afgerekend.

Opel Insignia 2.0 Turbo Sport

Waardering

  • geslaagde vormgeving, behoorlijk ruim interieur, fijn onderstel, uitstekende stoelen
  • kunststoffen onderkant dashboard zeer hard, sterk aflopende daklijn hinderlijk bij instappen

Techniek

Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 162 kW/220 pk bij 5300 tpm; maximumkoppel: 350 Nm bij 2000-4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 7,6 seconden; topsnelheid: 242 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4830 mm; breedte: 1856 mm; hoogte: 1498 mm; wielbasis: 2737 mm; gewicht: 1538 kilogram; inhoud bagageruimte: 500 liter; brandstoftank: 70 liter; Opel Insignia 2.0 Turbo Sport: 36.495 euro.

Alternatieven :

Citroën C5 2.0i 16V Exclusive: 33.690 euro

De tweede generatie C5 van Citroën is een auto met een haast Duitse uitstraling. De auto voelt kwalitatief uitstekend aan, beschikt naar keuze over normale vering of het hydropneumatische systeem en is in beide gevallen zeer comfortabel. De C5 biedt veel binnenruimte voor zowel passagiers als bagage. Alleen de veel duurdere V6 benzinemotor levert een vermogen dat vergelijkbaar is met dat van de Insignia 2.0 Turbo.

Ford Mondeo 2.5 20V Trend: 36.750 euro

De meeste Mondeorijders kiezen voor een viercilinder benzine of diesel. Deze vijfcilinder turbo is een buitenbeetje, maar dan een met een fantastische sound en een ongekende souplesse. De Mondeo beschikt over een uitstekend onderstel dat aan de top staat in deze klasse.

Volkswagen Passat CC 1.8 TSI: 36.690 euro

Een zeer gedistingeerde auto met een prachtige lijnvoering en vanbinnen door afwerking en materiaalkeuze een model dat zo kan aansluiten bij het premiumsegment. Rijdt zeer comfortabel, uitermate stil en vlot. Staat in klasse duidelijk boven de Opel, maar daarvoor moet ook worden betaald.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer