Greep uit 20.000 gadgets
Meer dan 20.000 nieuwe producten waren vorige week te zien op de Consumer Electronics Show (CES), gehouden van 8 tot 11 januari in Las Vegas. Dé gadgetbeurs voor kleine en grote portemonnees. Een overzicht van enkele opvallende introducties.
Sonytopman Howard Stringer toverde ’m uit de binnenzak van zijn colbert. Een notebook met een gewicht van slechts 635 gram en een beelddiagonaal van 8 inch.Sony reageert met deze Vaio P op de sterke opkomst van netbooks, minicomputers die vooral voor de internetgeneratie zijn gemaakt. De Japanse elektronicagigant wil overigens niet van een netbook spreken. Daarvoor zou de computer te veel mogelijkheden hebben (harde schijf van 60 GB, Windows Vista, gps). Voor de meeste minilaptops is Vista te zwaar.
De prijs is ook een stuk hoger, beginnend vanaf 899 dollar (680 euro), terwijl een netbook van Asus of Acer al voor ruim 300 euro is te krijgen. De nieuwste Vaio komt voorlopig niet op de Nederlandse markt.
Dun, dunner, dunst
Samsung houdt van slank. Het Zuid-Koreaanse concern toont in Las Vegas de dunste Blu-rayspeler. De BD-P4600 van Samsung is maar 3,9 centimeter dik en kan door zijn fraaie design aan de muur worden bevestigd. Het Blu-rayschijfje past er aan de zijkant net in. Met de speler, die in het voorjaar in de winkels ligt, kan ook worden gesurft op het web. Prijs? Nog niet bekend.
Iets bijzonders voor om de pols: een horloge dat tegelijkertijd ook een telefoon is. Zijn naam is GD910. Hij weegt slechts 84 gram, heeft een touchscreen, is geschikt voor snel dataverkeer (zelfs HSDPA) en heeft Bluetooth. „Dit soort horloges was je gewend om in films te zien”, zei technologiedirecteur Woo Hyun Paik van het Zuid-Koreaanse concern bij de introductie van het nieuwe speeltje.
Het horloge -oeps, de telefoon- komt later dit jaar op de markt. Prijs is onbekend.
Klein grut
Fabrikanten willen graag een graantje meepikken van de opmars van spelcomputers in de huiskamer. Zo promoten ze driedimensionaal gamen. Kleinere ondernemingen ontwerpen bankstellen waar extra geluid uit komt (Pyramat) of een klein podium van 99 dollar om de belevenis van muziekspellen te vergroten (Xrocker).
Ook in de categorie klein spul is van alles te zien: een computermuis in de vorm van een Mustang of een Dodge Charger (Road Mice, 45 dollar), een magnetische inductiemat voor het opladen van mobiele telefoons en laptops (Powermat, 100 dollar), een 3D-webcam (Minoru, 89 dollar) en, ouderwets, een opwindbare radio voor noodgevallen (FR150 Microlink, 30 dollar).
Tegenwind
Elektronicafabrikanten hebben last van de economische recessie. Dat de branche een zwaar jaar tegemoet gaat, lijdt geen twijfel. De vraag is alleen hoe groot de klap zal zijn. Volgens brancheorganisatie CEA wordt er dit jaar nog wel meer uitgegeven aan consumentenelektronica, maar zal de groei veel minder zijn dan voorgaande jaren.
Een teken aan de wand is de situatie in de Verenigde Staten. Daar werd in december al ruim 21 procent minder uitgegeven aan elektronica en huishoudelijke apparatuur, zo blijkt uit cijfers van creditcardverstrekker MasterCard.
Vooral dure snufjes moeten eraan geloven. In Las Vegas is dit merkbaar. Fabrikanten presenteren er wel nieuwe producten, maar zeggen ook in te spelen op „veranderende consumentenbehoeften.” Goedkopere producten staan daardoor meer in de spotlights dan voorheen. „Het afgelopen jaar veranderde de economie zoals we die kenden. Mensen stemmen nu met hun portemonnee”, aldus marketingbaas Scott Ramirez van het Japanse Toshiba.