Binnenland

Actie Greenpeace tegen tanker

Twee leden van Greenpeace zijn woensdagmiddag na aankomst van de enkelwandige olietanker Byzantio in de haven van Rotterdam in de meertouwen van de tanker geklommen. Een aantal andere actievoerders ketende zich vast aan de boeien van het schip.

Binnenlandredactie
5 December 2002 09:53Gewijzigd op 13 November 2020 23:59

De milieuorganisatie beschouwt het 26 jaar oude schip als onveilig. „Het schip lijkt als twee druppels water op de Prestige en is van dezelfde rederij. Ook deze tanker is enkelwandig en vervoert dezelfde, zeer milieuonvriendelijke stookolie”, aldus een woordvoerster.

De tanker ligt in open water in de haven vast aan een aantal boeien. Een deel van de ongeveer 60.000 liter stookolie die het schip als lading heeft, wordt later gelost ter hoogte van de Maasvlakte, aldus een woordvoerder van het Rotterdams Havenbedrijf.

Greenpeace voert een internationale lobby tegen enkelwandige tankers. De organisatie wil dat Nederland zich morgen bij de EU-raad voor de ministers van Transport sterk maakt voor vervroegde invoering van regels die dit soort schepen moeten verbieden.

Minister De Boer (Verkeer) zegde woensdag in de Tweede Kamer toe dat Nederland zich binnen de EU zal inzetten voor een verbod op enkelwandige tankers en een zwarte lijst voor onveilige schepen. Overigens houdt Nederland zich keurig aan de Europese regels, aldus De Boer. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) zei in hetzelfde debat dat Nederland voorlopig geen schepen zal gaan controleren die langs Nederland varen omdat dit waarschijnlijk in strijd is met het internationale zeerecht. In ons land wordt een kwart van de tankers die in de havens binnenkomen gecontroleerd.

Greenpeace heeft de Rotterdamse haven verzocht voortaan alleen nog maar dubbelwandige tankers binnen te laten en strengere toelatingsregels te handhaven. Een vertegenwoordiger van de Griekse eigenaar van de Byzantio heeft inmiddels met de actievoerders gesproken. Volgens de Greenpeace-woordvoerster heeft hij hen er niet van kunnen overtuigen dat zijn schip in orde is.

Het schip is eigendom van een Griekse maatschappij en heeft dezelfde reder als de Prestige, die recent zonk voor de Spaanse kust. Olie uit de Prestige vervuilt de kust van Spanje.

Het gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam behandelt de Byzantio niet anders dan de andere tankers die de haven aandoen. „Het schip is door de autoriteiten niet als onveilig bestempeld”, aldus de zegsman. Volgens zijn gegevens vaart de Byzantio, nadat de stookolie is gelost door naar de Derde Petroleumhaven. Zondag vertrekt het schip weer uit Rotterdam.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer