KLM moet Alitalia 150 miljoen betalen
Luchtvaartmaatschappij KLM moet het Italiaanse Alitalia ruim 150 miljoen euro betalen. Dat blijkt uit een uitspraak van het Nederlandse Arbitrage Instituut in Rotterdam over de beëindiging van de samenwerking tussen de KLM en Alitalia na een mislukte bijna-fusie twee jaar geleden. De KLM reageert „verrast en teleurgesteld.”
De KLM zegde in april 2000 de samenwerking met Alitalia op. Volgens de Nederlandse luchtvaartmaatschappij bleef er te veel onduidelijkheid bestaan over de nieuwe luchthaven Malpensa. Deze luchthaven bij Milaan had een belangrijk knooppunt moeten worden in intensieve samenwerking tussen KLM en Alitalia. Het afblazen van de alliantie beëindigde een periode van anderhalf jaar nauwe banden.
Alitalia reageerde boos op het uiteenvallen van de samenwerking. De Italianen legden de kwestie daarom enkele maanden later voor aan een arbitragecommissie. In het voorjaar van 2001 stelde Alitalia de totale claim vast, die bestond uit een schadevergoeding van 250 miljoen euro, een vergoeding van 43 miljoen euro voor gemaakte kosten en rente. De KLM presenteerde enkele maanden later een tegenclaim. De Nederlanders wilden de 100 miljoen euro terugzien, die zij in 1999 aan Alitalia hebben betaald voor de ontwikkeling van luchthaven Malpensa.
De arbitragecommissie heeft woensdag de claim van 250 miljoen euro van Alitalia als schadevergoeding toegewezen. De aanvullende vordering van 43 miljoen euro is niet geaccepteerd. De commissie heeft ook de vordering van de KLM om van Alitalia 100 miljoen euro terug te krijgen, toegewezen. Uiteindelijk moet de KLM dus nog 150 miljoen euro aan de Italiaanse concurrent betalen, plus een bedrag van 20 miljoen euro aan boete.
De KLM gaat de gepubliceerde conclusie nauwkeurig bestuderen en zich nader beraden op de situatie. Er is geen beroep tegen de uitspraak mogelijk. Wel is een nieuwe uitspraak mogelijk die kan leiden tot vernietiging of herroeping van de eerdere uitspraak. De KLM acht de kans daarop klein, gezien de „zorgvuldige” handelwijze van de arbitragecommissie.
Een woordvoerder stelt dat de uitkomst van het geschil geen onmiddellijke gevolgen heeft voor de continuïteit van de onderneming. „We beschikken over een robuuste kaspositie. De KLM betaalt de schadeclaim uit de welgevulde kas.” De luchtvaartmaatschappij heeft momenteel ongeveer 1,3 miljard euro in kas, waarvan zo’n 960 miljoen euro direct in contanten beschikbaar is.
De boete heeft in het lopende boekjaar wel een zeer nadelige invloed op de verlies-en-winstrekening. Topman Van Wijk stelde eind oktober al niet te rekenen op een nettowinst over het boekjaar 2002-2003, maar sprak toen nog wel de verwachting uit over die periode een operationele winst te halen.
Beleggers in KLM-aandelen reageerden woensdag teleurgesteld op de uitkomst. Op de Amsterdamse effectenbeurs zakte het aandeel 9,2 procent. Alitalia raakte daarentegen in trek. Het aandeel werd op de beurs van Milaan 6,2 procent duurder.
KLM en Alitalia zijn echter nog niet van elkaar af. Beide maatschappijen komen elkaar tegen in een alliantie rond Air France. Alitalia werkt al nauw samen met Air France. De KLM wordt richting de Franse maatschappij gedreven nadat bekend werd dat het Amerikaanse Delta Air Lines (partner van Air France en Alitalia in het SkyTeam) wil samenwerken met KLM-partners Continental en Northwest (Wings-alliantie).