Horeca start wervingscampagne voor meer personeel
Slechte werktijden en weinig mogelijkheden voor vervolgopleidingen zijn veelgehoorde klachten van werknemers in de horeca. Daardoor kiezen te weinig mensen voor het horecavak, of verlaten ze het al snel. Om het groeiende personeelstekort het hoofd te bieden is maandag op de Horecava in Amsterdam een nieuwe wervingscampagne gelanceerd.
Voor de campagne ’HorecaHelden – groeien in de horeca’ hebben Koninklijke Horeca Nederland, de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH), die namens werkgevers– en werknemersorganisaties in de horeca opleidingen verzorgt, en de vakbonden de handen ineengeslagen.In de horeca zijn 320.000 banen bij ruim 40.000 bedrijven. Het personeel bestaat voor bijna tweederde uit parttimers die minder dan twintig uur werken. De branche heeft op termijn 54.000 mensen nodig.
„De horeca heeft concurrentie van andere branches, bijvoorbeeld de zorg. Om jongeren te trekken zouden werkgevers meer moeten doen aan de werkomstandigheden", aldus Ben Francooy, voorzitter FNV Horecabond maandag.
Volgens de FNV’er is bijna de helft van het personeel jonger dan 23 jaar en wordt er weinig gedaan om oudere werknemers binnenboord te houden. Jaarlijks verlaat 20 procent van al het personeel de sector.
Volgens Francooy moet de nadruk na het werven liggen op het houden van de werknemers. „Dit is nou eenmaal de horeca, is geen argument meer", aldus Francooy. „Werkgevers moeten zorgen voor meer vervolgopleidingen om de ouderen binnen te houden. Ook de werktijden, die in de horeca inderdaad onregelmatig zijn, kunnen beter georganiseerd worden. Ook in deze sector moet het mogelijk zijn rekening te houden met het privéleven. Eens in de zoveel tijd vrij te zijn in een weekeind of op een feestdag".
Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), sluit zich bij Francooy aan. „Succes is geen toeval en arbeid is geen sluitpost. Goede ondernemers weten: personeel is het hart en de ziel van je bedrijf".