„Consument wil graag met vakantie”
APELDOORN - De Vakantiebeurs, die woensdag begint, mag dan alle hallen van de Jaarbeurs vullen, het loopt nog niet storm bij reisbureaus in Nederland. Christelijke touroperators maken zich echter vooralsnog geen zorgen.
Ondanks de economische malaise kreeg beursorganisator VNU Exhibitions Europe geen opzeggingen voor de 39e editie van 's werelds grootste consumentenreisbeurs in Utrecht. “Er hebben zich 1600 deelnemers aangemeld, afkomstig uit 160 landen”, zegt projectmanager Bart Strijker. "Wij verwachten ongeveer 140.000 bezoekers, hetzelfde aantal als vorig jaar."Het vijfdaagse evenement krijgt volgens hem geen eenvoudiger jasje aangemeten, zoals dat met de komende AutoRAI wel het geval zal zijn. “Het wordt zeker niet soberder. Ik denk dat het zelfs grootser wordt dan afgelopen jaar. We willen het signaal afgeven dat de Vakantiebeurs bijna een levensbehoefte is, want we bieden zestien voetbalvelden aan informatie.”
De reislustige consument toont echter een afwachtende houding en houdt de hand op de knip. De vakantieboekingen lopen op dit moment circa 15 procent achter in vergelijking met dezelfde periode in 2008. Dit blijkt uit de eerste metingen in 2009 van de nieuwe Travelscan, uitgevoerd door het onderzoeksbureau GfK Retail & Technology op basis van kassatransacties bij ongeveer 700 reisbureaus. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) introduceerde de zogenaamde ANVR GfK Travelscan vorig jaar als nieuw meetinstrument voor de reisbranche.
Met die terughoudendheid wordt ook Beter‑uit Reizen geconfronteerd. „De aarzeling om te boeken heeft te maken met de kredietcrisis, die we misschien elkaar ook aanpraten”, zegt Jan van den Bosch, directeur van de grootste christelijke reisorganisatie van Nederland. „Mensen zijn voorzichtig geworden en boeken niet zo massaal als anders. Men maakt even pas op de plaats.”
De oprichter van het in Alphen aan den Rijn gevestigde bedrijf is hoopvol gestemd. “Mensen willen graag met vakantie. Om te ontspannen, om tot rust te komen. Dat is ook Bijbels. Als de crisis wat is weggeëbd, wordt er weer meer geboekt.”
De verwachting van de touroperator wordt bevestigd door een grootschalig onderzoek naar vakantie‑intenties van de Nederlandse bevolking voor 2009, dat het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en TNS NIPO eind december gezamenlijk heeft uitgevoerd. Driekwart van de Nederlanders geeft aan „beslist/waarschijnlijk” op vakantie te gaan dit jaar; zo’n 16 procent twijfelt nog.
Uit de peiling blijkt ook dat een op de zes vakantiegangers denkt te gaan bezuinigen op de vakantie‑uitgaven. Ze willen vooral geld besparen door minder vaak te gaan en dure perioden als het hoogseizoen te vermijden. Ook wil men geld besparen door minder ver of lang te gaan.
Directeur Cees van Pelt van Amicitia Reizen laat weten dat de boekingen “op koers” liggen. “Onze reisgids is in de week voor Kerst uitgekomen en de belangstelling is massaal.”
De touroperator uit Hendrik-Ido-Ambacht stelt “niet de goedkoopste van Nederland” te zijn, maar voelt zich niet genoopt de prijzen te verlagen. “Onze klanten kiezen niet in eerste instantie voor de prijs, maar voor kwaliteit. Amicitia Reizen biedt prachtige producten tegen concurrerende tarieven. Wat dat betreft zijn we trots op onze riviercruises. De schepen waarmee we varen zijn drijvende vier- en vijfsterrenhotels.”
Van Pelt zal evenmin het aantal reisbestemmingen inkrimpen, maar blijft een “evenwichtige mix” aan vakanties bieden. “We willen voor iedereen wat kunnen betekenen en blijven speuren naar leuke dingen.”
Beter‑uit Reizen anticipeert wél op de verslechterde markt en matigde het aanbod aan verre reizen. „In onze gids staan nu bijvoorbeeld veel meer busreizen door Europa”, aldus Van den Bosch. „We passen ons aan aan de omstandigheden, maar we bieden nog altijd keus uit 700 reizen. Verwacht van ons echter nooit prijsdumpingen. We houden van eerlijke prijzen. Dus als de brandstoftoeslagen minder worden, geven we dat geld terug aan onze deelnemers.”
De economische malaise weerhoudt hem er niet van zijn onderneming nog beter op de kaart te zetten. Zo bracht Beter‑uit Reizen, met het oog op het groeiende aantal alleenstaanden, een gids met single‑reizen uit. „Verder wordt vakantiepark La Draille in Frankrijk deze winter uitgebreid en komt er dit jaar een nieuw cruiseschip, MS Horizon, in de vaart. En we openen een vierde vakantiepark in Italië. We hebben een mooi plekje ontdekt, niet te ver van de zee en de bergen.”
Als enige christelijke reisorganisatie presenteert Beter‑uit Reizen zich volgende week op de Vakantiebeurs, die ook op zondag open is. „Dat botst niet met onze identiteit, want op zondag zijn wij afwezig. We staan op de beurs overigens in de stand van Israël, een land waar we al 27 jaar reizen naar toe verzorgen. Israël verkeert op dit moment in een crisis, door wat er zich rond de Gaza afspeelt. Wij blijven echter achter Israël staan en zullen onze reizen onverkort door laten gaan. Israël heeft ons harder dan ooit nodig.”
Ook Amicitia Reizen laat de Israël‑reizen gewoon doorgaan. Van Pelt: „Het conflict heeft geen invloed op deze reizen, want dat speelt zich buiten Israël af. Ik hoop dat de rust weer snel terugkeert. Zowel voor Israël als voor Gaza, waar de Palestijnen gebukt gaan onder het regime van hun eigen regering.”
Aanvulling 14-1
Ten onrechte meldde de digitale versie van RD 9-1 dat Beter-uit de „enige christelijke reisorganisatie” is die zich presenteert
op de Vakantiebeurs in Utrecht. Daarmee is bijvoorbeeld voorbijgegaan aan de zelfstandige stand van Goed Idee Reizen, eveneens op zondag gesloten.