Binnenland

Stadsferry Rotterdam vanaf 2010

De regio Rotterdam krijgt er een nieuwe vorm van openbaar vervoer bij. Vanaf 2010 vaart er over de Maas tussen Vlaardingen en Krimpen aan den IJssel (Stormpolder) een stadsferry. De bouw van de aanlegkades begint dit jaar, zei RET-directeur P. Peters gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak.

Regioredactie
6 January 2009 09:09Gewijzigd op 14 November 2020 07:01
ROTTERDAM - Rotterdam krijgt een stadsferry in 2010. Op de foto een ferry van een al bestaand vervoerstraject tussen Rotterdam en Dordrecht. Foto ANP
ROTTERDAM - Rotterdam krijgt een stadsferry in 2010. Op de foto een ferry van een al bestaand vervoerstraject tussen Rotterdam en Dordrecht. Foto ANP

Peters verwacht dat de stadsferry vanaf 2013 jaarlijks 2 miljoen passagiers zal vervoeren. De RET schaft daarvoor in totaal tien nieuwe schepen aan. Er komen vijftien pontons met haltes. „Dicht bij het centrum van Rotterdam meert elk kwartier een ferry aan. Buiten het centrum gaan we halfuursdiensten varen”, blikte Peters vooruit.De tien schepen hebben tachtig zitplaatsen. Reizigers kunnen hun fiets meenemen: er is plaats voor maximaal vijftig tweewielers. Bovendien is er ruimte voor brom- en snorfietsen, rolstoelen, scootmobielen en kinderwagens.

Peters: „De Maas is het hart van de stad, maar is vaak ook een barrière om naar de overkant te komen. Het is logisch dat wij dat water nu optimaal gaan benutten.”

De stadsregio Rotterdam heeft de RET overigens aangewezen om het project uit te voeren. De kosten voor de infrastructuur van de stadsferry bedragen 35 miljoen euro. Het grootste deel, 26 miljoen euro, komt van de stadsregio.

Volgens Peters is de RET de regisseur en heeft het bedrijf de opdracht om in 2009 alles voor te bereiden: „Tien schepen kopen, haltelocaties uitwerken, pontons laten bouwen, de dienstregeling voorbereiden.”

De regio Rijnmond kent al langer vervoer over water. Zo vaart er tussen de Willemskade in Rotterdam en tuindorp Heijplaat op de zuidoever van de Nieuwe Maas sinds het voorjaar van 2007 een waterbus. Tussen de Maasvlakte en Hoek van Holland vaart een schip van de RET. De nieuwe stadsferry moet aansluiten op bootverbindingen naar onder meer Spijkenisse, Maassluis en de Botlek.

De RET-directeur haalde in zijn toespraak de invoering van de OV-chipkaart aan. Hij noemde die tegenover zijn werknemers een enorme klus. „Ik reken op jullie om onze reizigers te helpen bij een soepele overgang van strip naar chip.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer