Binnenland

„Eén loket voor gehandicapten”

Gehandicapten moeten bij één loket kunnen aankloppen voor voorzieningen en zorg. Nu hebben zij vaak te maken met ellenlange procedures, een veelheid van instanties en worden ze vaak van het kastje naar de muur gestuurd.

ANP
3 December 2002 10:35Gewijzigd op 13 November 2020 23:59

Dit concludeert de Consumentenbond in het ”Zwartwitboek vastgelopen in de zorg” dat de bond maandag in Den Haag aan demissionair staatssecretaris Ross-van Dorp van Volksgezondheid heeft aangeboden.

Begin oktober opende de bond gedurende drie dagen een meldpunt voor klachten in de zorg. In totaal kwamen daar ongeveer 800 telefoontjes en e-mails binnen.

Uit een analyse van de klachten bleek het verstrekken van hulpmiddelen door gemeenten op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten de grootste frustratiebron te zijn. Zo kreeg een vrouw geen geld om haar schuur aan te passen voor de stalling van haar scootmobiel, maar wilde de gemeente wel een duurder schuurtje voor haar vergoeden.

Op twee staat de onduidelijke besluitvorming van de Regionale Indicatie Organen (RIO), die bepalen of iemand in aanmerking komt voor bijvoorbeeld thuiszorg of hulp in de huishouding op basis van de Algemene wet bijzondere ziektekosten. Zo vindt het ene regionale indicatieorgaan dat een twaalfjarig kind kan helpen in de huishouding en het andere niet.

Op de derde plaats staan de zorgverzekeraars, die vaak niet in staat zijn in te spelen op de individuele behoefte van gehandicapten. Zo kan het dat iemand die vijf incontinentieluiers per dag nodig heeft, er maar drie krijgt vergoed.

De Consumentenbond vindt dat er een einde moet komen aan het woud van regels en instanties waar gehandicapten mee te maken krijgen. De bond wil dat er één loket komt, dat de definitieve zorgvraag bepaalt, de financiering regelt en er desgewenst ervoor zorgt dat de aanvragen bij de juiste instanties worden ingediend. Voorwaarde is wel dat er duidelijke afspraken komen over wat wel en wat niet wordt vergoed, opdat willekeur kan worden uitgesloten.

Verder wil de bond dat zorgaanbieders inzicht geven in het aanbod, de kwaliteit en de prijs van zorg en de leveringsvoorwaarden. Want gehandicapten moeten meer mogelijkheden krijgen om zelf meer zorg in te kopen, vindt de bond.

Staatssecretaris Ross-van Dorp vindt de inventarisatie van klachten die de Consumentenbond maakt, zeer waardevol. Ze zei dat er al enkele projecten lopen die gericht zijn op kortere procedures en minder regels en die bovendien meer moeten aansluiten bij de wensen van patiënten. Als voorbeeld noemde ze maandag haar wens om te komen tot kortere procedures bij de indicatiestelling, zodat iemand in een ziekenhuis vooruitlopend op zijn thuiskomst al thuiszorg toegewezen kan krijgen.

De CDA-staatssecretaris benadrukte dat uit de klachtenlijst niet de indruk moet ontstaan dat het „allemaal kommer en kwel” is in de zorg. „Maar het is wel goed om regelmatig met elkaar naar de klachten te kijken, zodat we niet tevreden achterover leunen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer