Verfijning is het sleutelwoord

Groot en dorstig is helemaal uit. Dealers raken fors bemeten SUV’s aan de straatstenen niet meer kwijt. Dit komt niet alleen door de kredietcrisis. Alles wat met milieu en brandstofverbruik te maken heeft, is ook van invloed. Volvo doet vanuit de XC90 bewust een stapje terug naar de nieuwe XC60.

Tony Vos
24 December 2008 08:18Gewijzigd op 14 November 2020 06:58
Door zijn afgenomen lengte en de lagere daklijn heeft de nieuwe Volvo XC60 een veel hoger acceptatieniveau dan de grotere XC90, een volbloed SUV. Foto’s Tony Vos
Door zijn afgenomen lengte en de lagere daklijn heeft de nieuwe Volvo XC60 een veel hoger acceptatieniveau dan de grotere XC90, een volbloed SUV. Foto’s Tony Vos

Beide modellen mogen eigenlijk niet met elkaar vergeleken worden. De XC90 staat op het grote onderstel van het merk, terwijl de nieuweling zijn basis deelt met de S40 en de V50. En dat is weer vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Ford Kuga. Met zijn lengte van 4,63 meter en vooral de hoogte van 1,71 meter is de XC60 kleiner dan zijn grote broer, maar beslist geen kleintje te noemen.Het is knap dat Volvo zo’n sterke designtaal heeft dat elk model alleen maar een beetje bijgeschaafd hoeft te worden. Een Volvo blijft altijd herkenbaar en toch kunnen ontwerpers er hun fantasie in kwijt. Dat is ook bij de XC60 het geval.

Het betreft een modern gelijnde auto met een fors uitgevallen grille met enorm logo en een V-vormige belijning in de bumper en de motorkap. De schouderlijn loopt zoals gebruikelijk helemaal naar achteren door tot aan de achterlichtunits, die zoals altijd de bekende knik vertonen. De XC60 heeft een grote achterklep die in één geheel opent. Gelukkig wordt niet alles aan de buitenkant in de carrosseriekleur meegespoten. De onderranden van bumpers en carrosserie zijn in een zwarte kunststof uitgevoerd. Ze vormen daarmee een welkom contrast en bieden bescherming bij kleine aanrijdingen.

Aan de zijkant is de groef onder aan de schouderlijn het meest opvallende. Deze begint bij de voorspatborden en vloeit naar de achterportieren toe langzaam weg in het niets. Zeventien inch lichtmetaal is het standaard schoeisel van de XC60, de Summumuitvoering kan met twee types 18 inch wielen worden gekozen. De totale uitstraling van de XC60 is voldoende opvallend, maar door zijn formaat is de auto niet overdreven aanwezig.

Gedurfde combinatie
Zoals al uit de lengte blijkt, is de XC60 ook in het interieur beslist krap bemeten. Volvo blijft ook binnenin trouw aan zijn geheel eigen manier van ontwerpen. Zoals in veel andere modellen heerst ook hier weer een enorme rust, geen overdaad aan knoppen of displays, maar een prachtig geheel met alle kenmerken van het Scandinavische design.

Naast de weinig spannende standaardkleuren biedt Volvo ook fraaie combinaties, zoals een bekleding in beige met donkerbruin leer en een zwevende middenconsole in licht hout. Een beetje IKEA, maar toch vooral een smaakvolle en gedurfde combinatie.

Op het gebied van stoelen heeft Volvo een naam hoog te houden. De zetels in de XC60 zitten veel beter dan die van de XC90, hebben alle bekende verstelmogelijkheden en zorgen ook na lange ritten voor een ontspannen gevoel. Voor volwassen passagiers blijkt de ruimte op de achterbank meer dan voldoende. Bovendien kan er volop bagage worden meegenomen. Er is plaats voor 495 tot maximaal 1455 liter aan spullen. Volvo bracht in de vloer een uitklapbaar schot aan zodat een handige vakverdeling kan worden verkregen.

Remassistent
Volvo geeft de XC60 meteen vanaf de basisversie voor een uiterst complete uitrusting mee. Standaard zijn onder meer climate control, elektrische ramen en spiegels, lederen stuurwiel, bagagerolhoes en zes airbags. Integraal monteert Volvo in deze nieuwe auto het City Safety System. In stadsverkeer tot 30 km/u wordt door middel van lasertechnologie de voorganger gedetecteerd. Mocht deze snel tot stilstand komen of afremmen, dan grijpt de elektronica in door middel van de remassistent. Daarnaast kunnen afstandsradar en bijvoorbeeld het Blind Spot Information System tegen meerprijs worden geleverd. Daarmee krijgt de Volvo XC60 zo’n beetje de maximale ondersteuning die op dit moment bestaat.

De motorische keuze is redelijk beperkt, maar Volvo werkt aan meerdere varianten. Een zescilinder met turbo van 285 pk is voor Europa geen serieuze optie. De twee bekende vijfcilinder diesels zijn dat beslist wel. De 2.4D levert een vermogen van 163 pk en een koppel van 340 Nm tussen 1750 en 2750 tpm. De motor gaat al weer heel wat jaartjes mee, maar nog steeds heeft Volvo een van de fijnste diesels in zijn programma. Het geluid is plezierig en de trekkracht vanaf lage toerentallen overtuigend.

Standaard worden alle vier de wielen aangedreven via een handgeschakelde zesbak. Een Geartronic zestraps automaat is ook van de partij en het moet gezegd worden dat het karakter van de XC60 gewoon om een automaat vraagt, zeker in deze luxueuze uitrustingsvariant. Sterker, bij het starten moet de aandacht erbij blijven en heel bewust de koppeling worden ingetrapt. Ondanks een gewicht van zo’n 1700 kg accelereert de auto in 10,5 seconden naar de 100 km/u en zet hij een topsnelheid neer van 195 km/u.

De prestaties van de 185 pk sterke D5 liggen niet structureel hoger, zodat de aanschaf daarvan de meerprijs niet waard is. En het brandstofverbruik is identiek, een praktijkgemiddelde van 1 op 10,5. De handgeschakelde XC60 diesel heeft een E-label, met Geartronic komt de auto op een F-label uit. Volvo komt met een nieuwe D5-motor met meer vermogen, maar een aanzienlijk lager verbruik en een gunstiger label.

Geweldige allrounder
Verfijning is het sleutelwoord bij de XC60. Het rijkarakter van de nieuwe Volvo XC60 valt op in positieve zin. De afstemming van het onderstel is beslist comfortabel. De grote wielen hebben geen enkel probleem met verkeersdrempels of ander laag-bij-de-gronds ongemak. De besturing blijkt voldoende direct en de manier waarop de motor op het gaspedaal reageert is overtuigend. De auto mag gekenschetst worden als een geweldige allrounder met alle eigenschappen van een flinke stationwagon, gecombineerd met een prettig hoge zitpositie en vierwielaandrijving die onder lastige omstandigheden een aardige hulp kan zijn.

Het programma zal volgend jaar worden uitgebreid met een nieuwe viercilinder benzine turbomotor die ook met voorwielaandrijving geleverd kan worden.

Het leveringsprogramma van de Volvo XC60 begint met de 2.4D vanaf 47.950 euro. In drie trappen gaat de auto naar het hoogste uitrustingsniveau, de Summum, voor 56.360 euro. De Geartronic zestraps automaat vergt een extra uitgave van 2900 euro. Dit zijn de nieuwe prijzen van 2009 met een verlaagde bpm en hogere slurptaks.

Volvo XC60 2.4D Summum

Waardering

  • prachtig ingericht interieur, comfortabele rijeigenschappen
  • alleen dure varianten met 4WD, beperkte motorenkeus

Techniek

Cilinderinhoud: 2400 cc; maximumvermogen: 120 kW/163 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 340 Nm bij 1750-2750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,5 seconden; topsnelheid: 195 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4628 mm; breedte: 1891 mm; hoogte: 1713 mm; wielbasis: 2774 mm; gewicht: 1698 kilogram; inhoud bagageruimte: 495-1455 liter; brandstoftank: 70 liter; Volvo XC60 2.4D Summum: 56.360 euro.

Alternatieven

Audi Q5 2.0 TDI Proline: 55.750 euro

Net als Volvo en Mercedes met hun nieuwe modellen, gokt Audi in dit nieuwe segment op relatief zuinige motoren, die qua vermogen en prestaties prima met de Volvo meekunnen. De Q5 is flink kleiner dan de Q7, maar heeft wel dezelfde allure qua uitstraling en rijgedrag.

BMW X3 2.0d Executive: 55.980 euro

Had lang het alleenrecht, maar blijft ondanks zijn leeftijd in dit segment aardig overeind. Is niet echt goedkoop, want de 2 liter diesel is slechts een viercilinder die redelijk werk heeft aan de zware auto. Wat onderstel betreft een van de fijnste in het segment.

Mercedes GLK 220 CDI BlueEfficiency: 53.240 euro

Een Mercedes goedkoper dan Volvo? Dat is bedrog. Het gaat hier al om de prijs per 1 januari met lagere bpm. Bovendien biedt Mercedes een viercilinder diesel in de basisuitrusting die qua samenstelling niet te vergelijken is met de luxueuze Summumuitvoering van Volvo. Wel is de GLK een bijzonder strak rijdende auto.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer