Omstreden tanker Byzantio naar Rotterdam
De vrees van Frankrijk en Spanje voor een nieuwe olieramp als met de Prestige blijkt niet terecht. Een uit de Estlandse haven Tallinn afkomstige tanker die volgens Frankrijk omstreeks 4 december de Franse kust zou passeren op weg naar Singapore, blijkt naar Rotterdam te gaan om 50.000 ton zware olie te lossen.
De Franse bewering dat het schip een soortgelijke roestbak is als de Prestige, klopt volgens het Noorse adviesbureau Det Norske Veritas (DNV) niet.
De Byzantio heeft alles om ’verdacht’ te zijn: het roestig uitziende schip is eigendom van een Griekse maatschappij Vizantio Shipping, heeft dezelfde reder - Crown Shipping - als de Prestige, is voor bijna 100 procent in handen van de groep Alfa, een grote Russische holding, de kapitein is een Griek en de bemanning hoofdzakelijk Aziatisch en het schip vaart onder de goedkope vlag van Malta. Leden van de milieuorganisatie Greenpeace hebben zich in Tallinn intussen vastgeketend aan de ankertouwen van de Byzantio om te voorkomen dat het schip de haven uitvaart.
Frankrijk had gevraagd het schip voor vertrek uit Tallinn te controleren omdat het geen onveilige tankers meer in zijn wateren wil hebben. DNV deelde vrijdag na de extra controle mee dat de Byzantio in bevredigende staat verkeert.
De Byzantio is net zo oud als de voor de Spaanse kust vergane Prestige en is evenals de Prestige enkelwandig. Ook de lading lijkt op die van de Prestige: zware Russische olie.
De extra controle van de Byzantio in Tallinn is een daad van goodwill van Estland in de richting van Frankrijk en Spanje. Estland wil binnenkort immers toetreden tot de Europese Unie.
Na de ramp met de Prestige, op een Frans-Spaanse top in Malaga vorige week, besloten president Chirac van Frankrijk en premier Aznar van Spanje eenzijdig gevaarlijke schepen met onmiddellijke ingang te weren uit hun economische zone.