Kussens helpen truck overeind
Een oprolbaar stuk wegdek, schermen om calamiteiten aan het oog van automobilisten te onttrekken, en hefkussens die een geschaarde truck weer overeind helpen. Het zijn drie van de tientallen maatregelen in de strijd tegen files.
Langzaam maar zeker komt een geschaarde witte Scaniatruck op het terrein van Rijkswaterstaat in Dordrecht overeind. Aan de ene kant van de truck duwen hefkussens de vrachtwagens overeind. Aan de andere zijde vangen kussens het gevaarte op. Honderden toeschouwers applaudisseren als de truck weer op zijn wielen staat. Zonder dat er een kraanwagen aan te pas is gekomen.De demonstratie in Dordrecht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat maakte gisteren deel uit van het congres Fileproof in Rotterdam. Daar was aandacht voor tientallen projecten, maatregelen en slimmigheden die op korte termijn het fileleed in Nederland te lijf moeten gaan.
Druppels
„Het zijn allemaal druppels op de gloeiende plaat, maar ze helpen wel”, zegt Edwin, coördinator en officier van dienst bij Rijkswaterstaat in het district Veluwe, terwijl hij op deze waterkoude middag in zijn bekertje koffie roert. In de ongevallendienst rukt hij regelmatig uit om gestrande voertuigen van de weg te halen.
Zelf nam de Rijkswaterstaatfunctionaris twee keer zijn toevlucht tot de hefkussens, om daarmee relatief snel een geschaarde vrachtwagen weg te krijgen. „Bij Markelo is er bijvoorbeeld een geschaarde aanhanger met daarin hangend vlees overeind geholpen. Als je die truck met een kraanwagen overeind moet takelen, zul je eerst het vlees eruit moeten halen. Want anders scheurt de wand van de oplegger door het gewicht. Door gebruik te maken van de hefkussens bespaar je tijd. Allereerst hoef je het vlees niet uit de oplegger te halen. Doordat de druk van de kussens wordt verdeeld, zal de wand namelijk niet scheuren. Verder is het niet nodig om een kraanwagen te laten komen.”
De hefkussens zijn niet altijd inzetbaar, geeft de Rijkswaterstaatmedewerker aan. „De ondergrond voor de kussens moet stabiel zijn.”
Een ander middel in de strijd tegen de files is oprolbaar wegdek. De geweven lappen staaldraad en nylon vormen bijvoorbeeld op drassig terrein een noodweg die een gewicht van 70 ton kan dragen. De Rijkswaterstaatman weet uit ervaring dat de noodweg ervoor kan zorgen dat het verkeer na een calamiteit kan blijven doorrijden. „Bij knooppunt Ewijk was er een vrachtwagen gekanteld. Normaal gesproken zou de weg dicht moeten, om de hulpdiensten de gelegenheid te geven bij de truck te komen. Via de oprolbare noodweg konden de hulpdiensten echter via een andere route bij de vrachtwagen komen, waardoor het verkeer kon doorrijden.”
Scherm
Ook een ogenschijnlijk simpele maatregel als een scherm kan de files indammen. „Een paar jaar geleden hebben we tijdens het bergen van voertuigen schermen geplaatst. Dat bevordert de doorstroming van het verkeer. Staan die schermen er niet, dan hebben verkeersdeelnemers de neiging langzamer te gaan rijden en te gaan kijken. Mensen zijn nieuwsgierig, zoeken sensatie. Met hun mobieltje willen ze foto’s maken en die bijvoorbeeld op YouTube zetten.”
Verguld is de Rijkswaterstaatman ook met een verplaatsbare barrière. Daarmee kan op een driebaansweg de weg bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s middags worden opgedeeld in twee banen (voor het drukste verkeer) en één baan.