Aversie tegen komst van binnenhaven Kruiningen
Bij gemeenteraadsleden van Reimerswaal bestaat grote aversie tegen een geplande binnenhaven in de polder Schoreburg in Kruiningen.
Dat bleek maandagavond tijdens de presentatie van de provincie Zeeland aan bewoners en gemeenteraadsleden. Op deze avond maakte de provincie maandag bekend dat het watergebonden bedrijventerrein van Zeeland in het Kruiningse Schoreburg komt te liggen, tussen de A58, het Kanaal door Zuid-Beveland en de Zanddijk.De weerstand onder gemeenteraadsleden bleek groot. Hun grootste bezwaar was de gedwongen verhuizing van mensen uit het gebied door de komst van het bedrijventerrein. Ook was de raad bang voor geluidsoverlast en toenemende verkeersdrukte.
SGP-wethouder van Reimerswaal J. P. Sinke ziet het gedwongen vertrek van bewoners uit het gebied als een „groot nadeel.” Hij zegt zich de emotie bij de bewoners goed te kunnen voorstellen. De toenemende bedrijvigheid, de werkgelegenheid en de opbrengsten uit leges zijn volgens hem echter „zeer voordelig.”
Negen huizen en bedrijven in de polder zullen voor de binnenhaven moeten wijken. Hoewel dit niet strikt noodzakelijk is, besloot de provincie tot de sloop van de panden, in verband met hinder van de werkzaamheden voor de bewoners.
Doordat alle bewoners vertrekken, ontstaat er ook ruimte voor een ’droog’ bedrijventerrein. Beide terreinen zullen afzonderlijk een oppervlakte van circa 25 hectare omvatten.
Bij de presentatie aanwezige bewoners zeiden er moeite mee te hebben voor een „voldongen feit” geplaatst te worden. „Ik stel vast dat u nu een pistool op ons voorhoofd zet”, aldus bewoner Jumelet tegen gedeputeerde J. Wiersma (GroenLinks). Deze gelooft desondanks dat de provincie het project in goede samenwerking met de gemeente kan uitvoeren. Als Reimerswaal niet meewerkt, legt de provincie het project op met een inpassingsplan.
De locatiekeuze van het watergebonden bedrijventerrein komt voort uit een milieueffectrapportage (MER) die de provincie heeft verricht. De uitkomst van de MER was voor niemand een verrassing meer, omdat al in januari duidelijk was dat Kruiningen van alle te onderzoeken locaties de hoogste ogen gooide. De locatie Goese Sas bleek duidelijk minder gunstig.
Om het landschappelijk karakter van de omgeving zo min mogelijk aan te tasten, zal in de richting van Kruiningen een afschermende groenstrook aangelegd worden en worden er hoge vormgevingseisen aan de bedrijven gesteld.
Voor de aanleg van de binnenhaven is er een exploitatietekort van 12 miljoen euro. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegde al 6 miljoen euro subsidie toe. De provincie wil 5 miljoen bijdragen en de gemeente Goes 1 miljoen euro. Een voorwaarde voor de subsidie van het Rijk is wel dat de aanleg uiterlijk in 2011 van start gaat. De gemeente Reimerswaal hoeft niets bij te dragen, maar krijgt wel winst in de vorm van leges en ozb.