”Meer doen met minder”
Het ’vrekkenechtpaar’ Hanneke van Veen en Rob van Eeden heeft sinds het verschijnen van de eerste Vrekkenkrant tien jaar geleden flink aan de weg getimmerd. Hun pleidooi voor consuminderen en vrolijke spaarzaamheid vormde een eigenzinnig en tegendraads geluid in een periode waarin de consumptiedrang groot was.
Onlangs verscheen een vierde, geheel herziene druk van hun boek ”Meer doen met minder”, een vlot geschreven inleiding tot een zuiniger leven. De inhoud varieert van inmiddels overbekende tips -koop een woonmantel, dan kan de thermostaat vier graden lager- tot praktische uiteenzettingen over het voorkomen van verspilling. De auteurs beschrijven het leven van de consuminderaar alsof het de meest vanzelfsprekende zaak van de wereld is. Koopverslaafden, modevolgers, merkenkopers: die vertonen afwijkend gedrag.
In het licht van de huidige economische tegenwind zijn de laatste twee hoofdstukken van het boek interessant. Daarin gaan de auteurs in op de vraag wat het gevolg is als mensen massaal besluiten te gaan consuminderen. Gestadige toename van de bestedingen van consumenten is immers een van de kurken waarop de economie drijft. Met minder genoegen nemen remt de groei, zeker als het op grote schaal gebeurt. De auteurs betwijfelen of dat zo erg is als wel eens wordt gezegd. „De groeiende economie heeft mij de laatste twintig jaar (…) niet veel opgeleverd. Het tegendeel is eerder waar. Door die immer groeiende economie is de overproductie, de milieuvervuiling en de onveiligheid ontstaan.”
N.a.v.: ”Meer doen met minder”, door Hanneke van Veen en Rob van Eeden, Mirananda Uitgevers, Den Haag, 2002, ISBN 90 6271 933 3, 140 blz., 11,95 euro.