Gemeente wil zelf snelheid controleren
Nederlandse gemeenten willen ambtenaren inzetten om de snelheid in 30-kilometerzones te controleren. Politie en justitie doen te weinig om snelheidsovertredingen in deze gebieden aan te pakken, aldus een woordvoerster van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) donderdag.
De VNG pleit daarom bij de politiek voor de komst van ambtenaren met een bijzondere bevoegdheid, zoals de bestaande reinigings- en parkeerpolitie. Deze ’drempelwachters’ zouden hardrijders in 30-kilometerzones moeten kunnen beboeten. „Zolang politie handhaving van dit beleid geen prioriteit geeft, zoeken we naar andere mogelijkheden”, aldus de woordvoerster. Zij hoopt dat een volgend kabinet gehoor zal geven aan de lobby van de gemeenten.
Een woordvoerder van het openbaar ministerie reageert kritisch op het plan. „Dit kabinet heeft net besloten om het parkeerbeleid op het bordje van de gemeente te leggen en vervolging van snelheidsovertredingen bij politie en justitie te laten.” Volgens de zegsman ging aan dat besluit vier jaar van discussie vooraf. „Daarbij was ook de VNG betrokken. Het lijkt me niet verstandig dat de gemeenten deze discussie nu opnieuw aangaan.”
Volgens het OM zijn vorig jaar ruim 18.000 boetes uitgedeeld in 30-kilometerzones. De politie controleert alleen in deze wijken als ze ook daadwerkelijk zijn ingericht met snelheidsbeperkende maatregelen, zoals bloembakken en verkeersdrempels.
Verkeersorganisatie 3VO begint volgende week samen met Milieudefensie en de Dierenbescherming de campagne ”Rustig rijden”. Daarbij richt de verkeersveiligheidsorganisatie zich vooral op de 30-kilometerzones. Volgens een woordvoerster vielen er in 2001 22 doden en 1913 gewonden bij verkeersongevallen in deze gebieden. „Dat is onaanvaardbaar.” Daarom verheft de organisatie de aanpak van deze problematiek tot een van haar speerpunten.
3VO wil zowel het publiek als de politiek beïnvloeden. Burgers die de situatie in hun wijk willen verbeteren, kunnen rekenen op ondersteuning van de organisatie. Ook voor de gemeenten ligt er een taak, zij moeten de 30-kilometerzones beter inrichten, vindt 3VO. „Alleen een verkeersbordje neerzetten, werkt niet. Automobilisten moeten weer het gevoel krijgen dat zij in deze zones slechts te gast zijn. Er moeten aanpassingen komen, zodat de wijk weer van de voetganger en de fietser wordt.”